صدا و سیما/ علامت

یزیدی که بود ، حسینی که هست

گفتگوی ویژه با حجت الاسلام محسن قنبریان

زمان پخش: شبکه دو سیما، ساعت ۲۳:۳۰
ساعت تکرار روز بعد ۸:۰۰ و ۱۴:۲۰

فسق یزیدی، فسق ابلیسی!

  • چرا اباعبدالله(ع) در اعلامیه های نهضت این همه بر فسق یزید تاکید دارد؟!
  • فسق پسا کفر ، فسق پساجورِ یزید!

فسق شهروندی، فسق حاکم!

  • سیدالشهداء(ع) حزب اللهی ای بود که بر فسق بیشتر از بی عدالتی و جور حساس باشد؟!
  • تفاوت برخورد با فرزدق و یزید!

فسقِ دین ساز!

  • فسق پسا کفر در ۵۵ نور!
  • تمکن دین ، همان ناپلئونیسم است؟!
  • دین فردی، جمعی و اجتماعی
  • ارتجاع از تحقق کامل دین، اصل فسق است!

فسق یزیدی و حلال کردن حرام!

  • از کوهسار یزید فسق به مجتمع اسلامی سرازیر و بعد آنرا حلال هم میکرد!
  • استفزاز ابلیسی در دوره یزید!
  • اگر خون حسین(ع) نبود شاید افطار یا شب عید فطر، شراب جزء مناسک رمضان می شد!(چنانچه در مسیحیت شد)
  • ثمره خون حسین(ع)، جداشدن منصب فتوا از منصب حکومت!

ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید!

حاکم جائر وقتی فاسق هم شود، جامعه را دچار ضیم می کند!

برایتان عجیب است که فسق حاکم، حرام را حلال کند؟!

چند نمونه معاصر:

  • شراب در مسیحیت
  • همجنس بازی و کلیسا
  • مسجد لیبرال برلین (گوته – ابن رشد)
    عده ای به فسق حاکم در آمده و عده ای قربانی فسق آنها می شوند!
  • “فسقِ دزدی”، مال دیگران را و “فسقِ تجاوز”، ناموس دیگران را قربانی می کند!
  • ضیم، ظلم همراه با ننگ است و محصول حاکم جائری است که علنا هم فسق می ورزد!
    ضیمِ عمومی میمون بازیِ یزید!

کشف حجابِ یزیدی!

آیه سوره نور حجاب عمومی برای زنان

سه مرحله کشف حجاب:

  1. حکم حکومتی منع حجاب سر بر کنیزان!
    بعدا کنیزان زیبای ایرانی و رومی با این کم حجابی جامعه را دچار آسیب کردند
  2. آقازادگان مرز شکن!
    دختر طلحه مرزهای حجاب زنان آزاده را هم به قبل از سوره نور برد!
    تهاجم فرهنگی، اقتضای زیست ویژه خواری است نه حتما سوغات خارجی ها!
  3. کشف وجوه از زنان مقدس ترین خانواده اسلام توسط یزید!
    شاید هم می خواست زنان اهلبیت را کنیز جلوه دهد!
    اما خاندان اموی حدیث جعل کرده بودند که هیچ دختر قریشی کنیز نمیشود!

عفاف و عدالت!

عفاف، لجام زدن به قوه و قدرت و اشتهاست.

هرچه از قاعده به نوک جامعه رویم، قوه و بالتبع  اقتضای اشتهاء بیشتر؛ پس عفاف ضروری تر است

عفاف حاکم ضروری تر از عفاف مردم!

عفاف حاکم ملازم با عدالت اوست!

  • عدالت فردی
  • عدالت در حکمرانی

مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه

  • اول عفاف حاکمیت!
    بدون آن امر و نهی اش بی اثر است
  • بعد رویه سه مرحله ای :
  1. معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات
    – معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود
    – ارشاد جاهل قبل امر به معروف
    – نکات شهیدان بهشتی و مطهری
    امر و نهی تسهیل می شود!
  2. دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم!
    – فرق این ولاء با ولاء حاکم؟
    – ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان!
    با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست
  3. تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد!
    – بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها!
    – احتباء چیست؟
    -تجربه ای معاصر!

دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می‎کنیم.

عفیف سازی جامعه (ساخت حقیقی)

  • فضایل اخلاقی با ایمان به خدا و ولاء اهلبیت ساخته میشود
  • نظام حقوقی و قانونی ، نگهبان این فضائل است نه موجد آنها
    چگونه محبت اباعبدالله(ع)، “سخاوت” و “شجاعت” ساخته؟!
  • مهندسی معکوس سخاوت عراقی و شجاعت ایرانی!
    آیا نمیشود محبت حسین(ع) “عفاف” هم بسازد؟!

مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه

 

  1. امساک فرهنگی
    – خود امساک باز چهره ای حقوقی است اما ولاء اهلبیت آنرا بشکل حقیقی می سازد
    – بصیرت مفارقت از اخلاق اعداء!
    – نمونه ها
  2. زکات فرهنگی
    – جایگزین های ولایی!
    – نمونه ها در سیره امام سجاد(ع)
  3. کفاره فرهنگی
    (توضیح برای جلسه بعد)

مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه۲

مروری بر دو مرحله ( امساک/ زکات فرهنگی) با مثالهای جدید

  1. امساک فرهنگی
  2. زکات فرهنگی
  3. کفاره فرهنگی
    – فرق کفاره فرهنگی با زکات فرهنگی؟
    – کاهش مضرات مناسباتی که لابد از آنها هستیم ، کفاره فرهنگی است

“امساک “را از امام رضا(ع) ، “زکات” را از امام سجاد(ع) و “کفاره”را از امام کاظم(ع) الهام گرفتیم.

دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می‌کنیم.

با تاریخ چه کنیم؟!

 

چهار گام مواجه با تاریخ:

  1. روایت
  2. درایت
  3. عبرت
  4. تجربه فعال

جمع بندی ای مختصر از آنچه در ۱۲ جلسه گفتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *