۵_توحید و توحّد قائمین بالقسط

اصناف سلوک

  • نماینده مجلسی را قبول دارید که از قدرت سیاسی اش برای حل مشکلات افراد استفاده می کند؟ یانماینده ای که تمام تلاشش را براین می گذارد که ساختار را تصحیح کند تا این همه دچار مشکل نشوند؟
    -اهل سلوک وعرفان هم چنین اند:یکی مثل نخودکی اصفهانی با ولاء باطنی خود مشکل این وآن را حل می کند. یکی مثل امام خمینی با ولاء باطنش یک امت را واحد و نظام مشکلات را برمی اندازد.
    توحید امام دراین بود که جنود رب را دید .دید شن ها مأمور حق اند در هلاکت آمریکائی ها.
    اما توحدش این است که اصلا او شن ها را به اذن الهی بفرستد!

انذار اهل قیام

اگر ریزشهای انقلاب ومنحرفین قیام علیه طاغوت(مثل مجاهدینی ها و…) را قلم بگیریم باز اهل قیام به قسط دو دسته اند:

  1. عده ای اهل سلوک اخلاقی عرفانی هم هستند ودنبال شهود توحید وتحقق ۱٨آل عمران در خودند.
  2. عده ای اهل این سلوک نیستند. ریزش نمی کنند وانقلابی می مانند مذهبی ومتدین هم هستند لکن مراقبه جدی نداشتن شان آنها را دچار برزخی سخت می کند. نمونه ای که حاج آقا قرائتی از مسئولی در نظام اسلامی تعریف میکند از این قبیل است(ویدئو ضمیمه را ببینید).

این نمونه ها متاسفانه در صف انقلابی ها کم نیست. دو عارضه منفی جدی دارد:

  • موجب فرار اخلاقی ها از انقلابی گری میشود!و در گذر زمان اردوگاه اهل عرفان واخلاق ،خالی ازقیام واقدام انقلابی میشود.
  • بهانه دست دشمن میشود که مثل مستند بهتان را بسازد و مردم را از انقلابی گری و ولایت فقیه وحکومت دینی بترساند(سه قسمت نقد این مستند را در همین تارنما بخوانید)

دوگانه مهم

  1. آیه ٨مائده: مارا “قوّامین لله شهداء بالقسط”خواسته است:یعنی قیامتان تمام وکمال برای خدا باشد. اوج اخلاص ودوری از شوائب بدون سلوک اخلاقی نمیشود. این قیام لله به این بیانجامد که شهداء به قسط والگوی قسط وعدل شوید.
  2. آیه ۱۳۵نساء: ما را” قوامین بالقسط شهداء لله” خواسته است:قیام تمام وکمال به قسط کنید. از مسیر قیام وانقلاب به شهود رب بار یابید تا آنجا که شهداء لله شوید.

توجهات مهم

  1. در مسیر اقامه قسط و انقلابیگری شدت مراقبه اخلاقی داشته باشیم.
    به ما ناقص گفته اند: عمار باش نه ابوموسی!
    خیر! سه گانه است: ابوموسای مفتون فتنه ها نباش، حجربن عدی (شهید والامقام )هم نباش!!!عمار باش.خطبه۲۰۶نهج البلاغه حضرت، حجر وعمربن حمق رااز سب وفحش سپاه صفین منع میکند وبه روشنگری عمارگونه فرامی خواند!
    فتنه گران عصرما از معاویه و عمروعاص بدتر نیستند. عمار بودن سخت است ابن حمق شدن در بین یاران انقلاب زیاد است که اگر تصحیح نشود باطن وبرزخ سخت پیش روست مثل او که آقای قرائتی گفت.
  2. در مسیر سلوک الی الله و مشاهده توحید و فناء فی الله(توحّد)، حتما از مسیر قیام به قسط برویم واهل قیام و اقدام انقلابی برای مستضعفین زمین باشیم.
    خطبه ۲۲۲نهج البلاغه آدرس این بیان است: عارفانی که خداوند در فکرشان با آنها نجوا ودر ذات عقولشان با آنها سخن می گوید. آنها فردا اقدام کرده ایام الله را بیاد مردم می آورند. ایام الله مناسبتهای تقویم نیست که امشب قدر است فردا عرفه و…!این راکه همه می دانند. ایام الله در قرآن روز خروج علیه فرعون است(۵ابراهیم). یعنی بگوید ۲۱بهمن بریزید به خیابان! از دید فقه ۲۱و۲۲بهمن چه فرقی دارد؟ این” ناجاهم فی فکرهم” در آن سلوک عرفانی است که ایام الله را معلوم میکند.

مضمون این خطبه در مناجات شعبانیه هم هست. مناجات شعبانیه را ۱۴معصوم می خواندند و اوجش مثل ابوحمزه و… نیست. پس از اوج آن که هب لی کمال الانقطاع است و پس از درخواست پاره شدن حجب نور و معلق شدن به عزّقدس، حالا از خدا می خواهد: الهی و اجعلنی ممّن نادیتَه فأجابک ولاحظته فصعق لجلالک فناجیتَه سرّاً وعمل لک جهراً: خدایا مرا از کسانی قرار ده که ندایشان دادی پس اجابتت کردند بدانها توجه کردی و از جلالت مدهوش شدند پس تو با آنها نجوا کردی و آنها آشکارا برایت عمل کردند”
سخن از “ناجیتَه” است تو با آنها مناجات کردی! و مبتنی برآن آنها فردا عمل آشکار کردند.
امام عزیز بیشتر از همه مناجات شعبانیه را دوست داشت و می فرمود آدم رابه جائی می رساند. در فرازهای آن هم بیشتراین فراز را به رخ می کشید. و حقا خود تمثال این فراز بود.

دریافت قسمت پنجم سخنرانی «توحید و توحّد قائمین بالقسط»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *