برنامه علامت پخش شده از شبکه دو سیما، در فروردین ماه ۱۴۰۲ فصل دوّم خود با عنوان «کوفه؛ نقطه، سرخط» را روی آنتن دارد. در این فصل نیز حجت الاسلام قنبریان بعنوان کارشناس حضور دارد. قسمت دوّم این مجموعه منتشر میشود.
- روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب!
منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است. - بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل:
– سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم
– تساهل و اباحه خلیفه سوم
به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند!
- راه حل حضرت امیر(ع)
رعایت تراز: امام سائق است نه قائد! - مدارای فعال و رفق با عامه مردمش:
– درجایی که وظیفه گردن مردم نیست، نفی اکراه
– در احکام الهی که گردن آنهاست، استیفای حقوق + تمام رفق (نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد) - با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد!
- اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند.
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد. از جمله:
- فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟
- فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟!
- در دَوَران بقاء نظام باتعطیل “احکام” یا تعطیل “ارزشها” چه باید کرد؟!
دریافت صوت «۰۲۰۱۲۰ – امیرالمومنین علی علیهالسلام و روحیه جمعی کوفه (بسیج ناشوندگی)!» | “دریافت از پیوند کمکی”
برش اول قسمت دوّم/ قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه
پیوست قسمت دوم برنامه علامت؛ فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
حکمرانی اسلامی و علوی در تغییر دادن فرهنگ عمومی یا راهبری مردم به سمت آرمانهای اسلامی، مبتنی بر نظریه ای درباره مردم و نسبتشان با والی و ولیّ است. همین نظریه، روشهای استالینی را از یک سو و روشهای لیبرالی را از سوی دیگر باطل می کند.
قرائتی از این نظریه را در این ارائه رهبر انقلاب در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه بخوانید.
- رهبر در جامعه اسلامی “مربی” است[۱] اما “پدر سالار” نیست.
پدر جای فرزندان “تصمیم گیر” است اما مربی، “تصمیم ساز” است با رعایت مردم و شکوفا کردن استعدادها، تصمیم سازی در صحن مردم انجام می شود - علی(ع) با ۴۰۰ قاری و مفسری که در جنگ با معاویه(بخاطر جنگ با مسلمان) شبهه داشتند چه کرد؟! معاویه با مخالفان ولایتعهدی یزید چه کرد؟!
مقایسه ایندو را در ویدئو ببینید!
* برشی از قسمت دوم برنامه علامت / شبکه دو
برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را اینجا ببنید:
صوت کامل این جلسه | بخش ارائه این جلسه | مشاهده فیلم کامل این جلسه |
[۱] در گفتگو فرق بین “تربیت” و “صناعت” از بیان شهید مطهری بیان شد. کوزه گری، صناعت است و کوزه تسلیم محض دست کوزه گر. اما تربیت، رعایت استعدادها و شکوفا کردن آنها با آزادی ها و استقلال هاست.
آیا نظام ولایت، پدرسالار است؟!
رهبر در جامعه اسلامی “مربی” است[۱] اما “پدر سالار” نیست.
پدر جای فرزندان “تصمیم گیر” است اما مربی، “تصمیم ساز” است با رعایت مردم و شکوفا کردن استعدادها، تصمیم سازی در صحن مردم انجام می شود
علی(ع) با ۴۰۰ قاری و مفسری که در جنگ با معاویه(بخاطر جنگ با مسلمان) شبهه داشتند چه کرد؟! معاویه با مخالفان ولایتعهدی یزید چه کرد؟!
مقایسه ایندو را در ویدئو ببینید!
برشی از قسمت دوم برنامه علامت/ شبکه دو
برای قضاوت بهتر، ارائه و گفتگوی کامل را ببنید.
[۱] در گفتگو فرق بین “تربیت” و “صناعت” از بیان شهید مطهری بیان شد. کوزه گری، صناعت است و کوزه تسلیم محض دست کوزه گر. اما تربیت، رعایت استعدادها و شکوفا کردن آنها با آزادی ها و استقلال هاست.