گرای عدالت، تلاشی محققانه و دلسوزانه برای عدالت پژوهی کاربردی است
پویشهای اجتماعی عدالت (عدالتخواهی) بدون پژوهشهای علمی -کاربردی عدالت (عدالتپژوهی) به ثمر نمیرسد. این دو لازم و ملزوم هماند.
امیرالمؤمنین(ع) عدالت را، هم «بهترین سیاست» و هم «ملاک سیاست» معرفی فرمود (خَیرُ السِّیاساتِ العَدلُ/ مِلاکُ السِّیاسَهِ العَدلُ).
گرههای عدالت در جامعه ما گاه «گرای عدالت» در آن معلوم نیست.
ارائه معیار و میزان برای سیاستها و هم راهحلهای عادلانهتر برای آنها، گرای عدالت دادن است.
البته پژوهشها هم، بدون پویشهای_اجتماعی و عدالتخواهیهای محققانه عقیم میماند. واقعیت این است که تبعیض و فساد، جانسختتر از آن است که بهصرف عدالت پژوهی فرو ریزد؛ بلکه عدالتخواهی برای رفع گره عملی را در تعاقب میخواهد.
از همین روست که آیه عدالت در قرآن، از پژوهشهای «علمی و اجتهادی» و «معیار و ملاک» گذاری شروع (وَ أَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ) و به «پویشهای عمومی اجتماعی» میکشاند (لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ) و هم «شدت و حدت» حکومت را میطلبد (وَ أَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ).
اقلاً دو جنگ امیرالمؤمنین (جمل و صفین) مصداق بهکارگیری حدید و حدّت برای قسط و عدالت بود.
این سه، فقط در همافزایی هم، جامعه قسط را ممکن میکنند. تخطئه کردن هریک از این سه گروه، همدیگر را؛ توطئهها و تمهیدات فساد و تبعیض، برای جانِ سالم در کردن، است.
صفحه گرای عدالت تلاشی محققانه و دلسوزانه برای عدالت پژوهی کاربردی است که خوب است نقد و نظر عدالتپژوهان دیگر را جلب کند و عدالتخواهان عزیز، گرای عدالت در مسائل جاری را از مثل این پژوهشها تعقیب کنند.
دوستان عزیزی که در «گرای عدالت» فعالاند هم اگر اتصال پژوهشها را با پویشهای عدالت تسهیل کنند، در کنار اتصالهای رسمی و دولتی، مزید فایده شده و چرخش به سمت عدالت را بیشتر میکند.
صمیمانه یکسالگی گرای عدالت را به آن عزیزان و مخاطبان ارجمندشان تبریک عرض میکنم.
«حجت الاسلام محسن قنبریان»