حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن

برنامه جهان آرا، تهیه شده در شبکه  افق، دو شنبه مورخه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۱، میزبان حجت الاسلام قنبریان بوده تا بحثی تحت لوای «حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن» را مطرح نماید. اکنون جهت دسترسی علاقه مندان، این برنامه منتشر می‌شود.

  • حرف نوی انقلاب چه استانداردی می سازد؟
  • دیگری های این حرف نو و استاندارد مهم!
    – حرکت پاندولی این دو
  • ترجیح حضور اجتماعی زن در آیات و جمع بندی علامه طباطبایی
  • نگرانی از جابجایی نقش زنان به سمت نقش های کالایی و مونث
    – سابقه تمدنی این نقش های مرجوح: قهرمانه ها (دقتی بهتر در فهم “لیست بقهرمانه”)
  • آلترناتیو امام خمینی برای حضور مبتذل زن در جامعه؟
  • نحوه مواجهه با حضورهای مبتذل در نظریه اجتماعی اسلام
    – خوانش تجربه تحقق حجاب با استاندارد انقلاب
  • ولاء طرفینی، هم پناه دادن است هم نهی از منکر کردن
    – اصلا کشف حجاب، سلاح براندازی؛ اسلحه دست مامور میدان ژاله با بعثی در شلمچه فرق دارد!
    – روشهای مطوعین سعودی، روش های جمهوری اسلامی نیست!
    – نباید نهی از منکر در حد امداد و نجات تقلیل یابد

* و بسیاری از نکات دیگر…

دریافت صوت برنامه «حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن» | “دریافت از پیوند کمکی

برخی می خواهند ما را به کابل و برخی دیگر به پاریس ببرند!

  • ثابتی: بعضی می گویند حرف جمهوری اسلامی درباره زن وسط بازی و عملا بازی در زمین مدرنیته است!…
  • قنبریان: از قرآن تا کتابهای روایی تا فتاوا تا تبلیغ و منابر، دچار شیب هستیم…
    جمع بندی علامه طباطبایی از آیات، فراخوان به حضور اجتماعی است!…(و این مغایر شأن والای مادری و تربیت هم نیست)
    روایاتی که هیچ مردی او را نبیند، منشأ فتوا نشده اما بیشتر روی منابر خوانده شده؛ با سیره خود حضرت هم نمی سازد!…
    بر اساس حکم جاهلی و امضاء اولیِ اسلام، باید زن فاحشه در خانه نگه داشته می شد(۱۵نساء)؛ اگر حکم برای همه عفیفه ها همین بوده، این چه عقوبتی است؟! تازه با نسخ آیه، زن فاحشه بعد از مجازات، آزاد در جامعه بگردد؛ اما عفیفه کماکان در خانه بماند؟!!
  • ثابتی: مگر در زمان پهلوی زنان در عرصه های سیاسی و حکمرانی نبودند؟! وزیر هم بودند!…
  • قنبریان: در جاهلیت هم زنِ فرهیخته بود اما غلبه یا تبرج بود یا زنده به گوری…
    ریشه برخی راه حلهای عرصه حجاب در همان جریان تحجر است که واقعیت اجتماعی او را مجبور به پذیرش حضور اجتماعی زن کرده اما کماکان استانداردِ ارزشها-مردم را لحاظ نمی کند…
    این حرف نوی انقلاب، حرف نوی بعثت بود که در ۱۲ممتحنه شاهدیم!…

حرکت پاندولی: هروقت جامعه اسلامی به سمت نقش های کالایی و فمنیستی زن رفت، به سمت خانه نشینی و تحجر و طالبانی برمیگردد و بالعکس!

  • برای جریان تحجر، چیزهایی در عقبه حوزوی هم هست!… البته فقیهان و محدثان محققی آنرا رد می کنند!…
  • قبل از مدرنیته هم در گذشته تمدنی حضور اجتماعی زن به ابتذال کشید؛ و این هم عامل برخی نگرانی هاست!
    (جدید: معنای درست و واضح از روایت: “المرأه ریحانه لیست بقهرمانه” را ببینید!)
  • گزارش صحنه: از خط تحجری درون مجلس خبرگان قانون اساسی/ تا تحمیل نقش های تمدن رقیب؛ جابجایی نقش ها از مداخله در مقدرات اساسی به بلاگری!
  • آلترناتیو امام برای نقش های مبتذل اجتماعی، بجای راه حل متحجران(خانه نشین کردن)؛ مداخله دادن در امور اساسی مملکت بود!
    امر سیاسی از مدرسه و دانشگاه برود؛ ناهنجاری های اخلاقی جایش می نشیند!
  • خوانش تجربه تاریخی تحقق مردمسالار حجاب در اوایل انقلاب…
  • این تجربه و” استانداردِ ارزشها_ مردم” ریشه در سیره نبوی دارد…
    پیامبر(ص) هم با مشکل بی حجابی و تبرج مواجهه بود و ارزش حجاب را بشکل مردم سالار حل کرد…
  • حجاب با دروغ و غیبت قابل مقایسه نیست؛ با ولایت که قابل مقایسه است…
  • هرچه از روش مردمسالار در تحقق ارزشها کاسته شود، قوه قهریه وسعت می یابد!…
    دو دهه پیش می گفتیم تذکر لسانی اثر دارد؟! حالا می پرسیم اصلا ممکن است؟! فقط “دادستان ورود کن!” مانده است!

اصلا کشف حجاب سلاح براندازی و استحاله؛ این سلاح دست سرباز میدان ژاله باشد یا بعثی شلمچه، مواجهه با او فرق می کند!

  • ثابتی: می گویند الان پشتوانه اجتماعی سال۶۰ را ندارید؛ پس چرا اصرار به الزام حجاب دارید؟!
  • قنبریان: تحقق احکام اجتماعی اسلام، پشتوانه نظریه اجتماعی کلان را می خواهد: ولاء عرضی طرفینی عمومی مردم…
  • این ولاء عمومی دولب است: هم باید مردم مأوا و پناه بگیرند(۷۲ انفال) و هم مثل یک دستگاه دیالیز عیوب خود را تصحیح کنند(۷۱توبه)…
  • الان این ولاء آسیب دیده! امام سرباز میدان ژاله را هم با همین ولاء عمومی جزء ملت کرد!…
  • اگر دو دهه فقط به حجاب امر شد؛ جامعه به دو طبقه امر کننده(محجبه و متشرعه) و طبقه امرشونده(بی حجابها) تقسیم می شود! این گسل کار دست جامعه می دهد!…
    “به تو چی؟” از اینطرف برداشته شود تا از آنطرف هم برداشته شود…
  • برخی ادبیات، این شکاف را بیشتر می کند! بعد از جمله رهبر انقلاب درباره شل حجابها، برخی نوشتند اما بی حجابها بی دین و ضد انقلاب اند! جای فحش عوض شد! در حالیکه رهبری همانها را هم بیش از فریب خورده نگفته!
  • وقتی رهبر حکیم بگوید: حکم خدا نباید زمین بماند!
    اگر به شورای امنیت ملی و قضایی بگوید یک معنا دارد؛ اگر به دستگاه های تبلیغی بگوید معنای دیگری دارد…
    راه حل اساسی همان ولاء عمومی ملت است که مثل دستگاه دیالیز عمل می کند. دستگاه قهریه اقلی است…

برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید.

به تعبیر شهید مطهری؛ راه حل نه پند است و نه بند؛ تدبیر اجتماعی است!

  • دولبه ولاء اجتماعی باید باهم سِت شود: هم پناه و نصرت هم نهی از منکر!
  • حضرت امیر فرمود در حمل کردن مردم بر احکام الهی باید استیفاء حقوق و همه مدارا باشد
    هر راه حلی که مثل مطوعین سعودی [۱]شود، از راه نوی انقلاب اسلامی نرفته است!
  • در خطبه۸۷ می فرماید معذرور دارید کسی را که حجتی علیه او ندارید؛ و او منم!… با عدالتم لباس عافیت بر تنتان کردم و معروف را با قول و فعلم برایتان گستراندم! اینها آن ولاء اجتماعی را محقق و کارا می کند.
    روسای قوای ما می توانند الان چنین بگویند؟!
    درشتی گفتار و سستی رفتار در خطابه ها خلاف این است…
  • اگر زن بی حجابی فعال کارگری را حمایت کرد، پیگرد نداشته باشد همانطور که مرد باغیرتی که بی حجابی را نهی از منکر می کند! در نظر مخالفم نیستیم اما در عمل چنین توازنی حفظ نشده!
  • فقط هیکل زن منکر است؟! یک مدرسه کاخ منکر نیست؟! می شود زنگ آنرا زد و نهی از منکر کرد؟!
  • این ولایت اجتماعی شامل زن هم هست و مختص عادل ها هم نیست! این از جذابیت های اسلام است که خانم بی حجاب بداند از حریم اسلام طرد نشده -حتی اگر او بخواهد خود را طرد کند- او بداند میتواند مرجع تقلید را نهی از منکر کند!
  • پیشنهاد راه حل های تفاهم اجتماعی..‌./ یک نمونه موفق…

برای قضاوت بهتر، صوت کامل برنامه را بشنوید.

[۱] چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *