برنامه حسینیه ایران با حضور حجت الاسلام قنبریان، مورخه پنجشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما قرار گرفت. این برنامه جهت استفاده علاقه مندان منتشر میشود.
دریافت برنامه با کیفیت [۱۴۴P | 240| 360P | 480P| 720P]
امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
- نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد.
- نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید!
– ازعلل این تولرانس، “میزان حجم پول” بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد! - امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با #دینار_موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند!
دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید!
تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت! - ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاه الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
- ماهم اگر دیپلماسی اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد “بازار مشترک اسلامی” و “پول واحد اسلامی” می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد!
اشکال و جواب
اشکال:
این جمله ایراد دارد: “تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه میشد و قیمت ها بالا میرفت”. کاهش نقدینگی پول را گران و کالا را ارزان میکند.جواب:
بازسازی مدل ذهنی ماجرا چنین میشود:
طبق قانون گرشام، پول بد (درهم) پول خوب (دینار) را کم، بلکه حذف می کند. عملا دینارهای باقیمانده از قبل هم اغلب شمش و جواهرات میشود! چون “ارزش طلا” از “ارزش ضرب” (که درصد ناچیزی بود و الان حذف شده بود) فزونی می گیرد. در این مرحله در کوتاه مدت کاهش نقدینگی، ارزانی برای جنس و کالای موجود در بازار دارد؛ اما در “جامعه تجارت” وقتی شروع تجارت از پول است (پول-کالا-پول) ، کاهش حجم پول، مال التجاره را کم میکند و بالتبع کیک اقتصاد کوچک و کالا و خدمت کمتری تولید و عرضه میشود، لذا در مرحله بعد سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد.
چنانچه از آنسو افزایش حجم پول با ورود غنائم درهم یا دینار، در کوتاه مدت گرانی نرخ کالا در مقیاس کالای موجود بازار را می آورد (که در برهه هایی از تاریخ صدر اسلام گزارش هم شده است) اما در شرائط توازن و تعادل بعدی چون پول نقد، صرف تجارت و تولید خدمات و هم کالا میشد، سطح عمومی قیمت ها هم در مرحله بعد تنظیم میشد و رو به کاهش می نهاد.
الگوی دادگاه راسل!
- مبارزه با ظلم نیابت بردار نیست. هم دولتها و حکومتها موظف اند با ظلم داخلی و جهانی مخالفت و مبارزه کنند و هم ملتها و نخبگان با نهادهای اجتماعی شان چنین حق و وظیفه ای دارند.
- هم افزایی نهادهای اجتماعی با نهادهای سیاسی_حاکمیتی در مبارزه با ظلم و تباهی الگوی کاملی برای تحقق آرمانهای انسانی است.
- بودن نهاد های اجتماعی در اینباره هم عیب نهادهای حاکمیتی را میگیرد هم نقص آنها:
– عیب: وقتی آن دولتها خود آلوده به ظلم یا تبانی با ظالمان جهانی میشوند!
– نقص: وقتی مناسبات جهانی اجازه های دخالتِ دولتی در امور کشور ظالم را نمی دهد! - برائت از مشرکین و حمایت از مظلومین عالم بنظرم با افزوده شدن این بخش کاملتر و بی نقص میشود. عالمان و دانشمندان در اینباره مسئولند.