دریافت برنامه جهان آرا «نماز جمعه تریبون اصیل عدالتخواهی»
با کیفیت [ ۱۴۴P | 240P]
دریافت نسخه صوتی برنامه جهان آرا «نماز جمعه تریبون اصیل عدالتخواهی» | “دریافت از پیوند کمکی“
برش اول:
سه سؤال برای رفت و برگشت از واقعیت عینی با میراث اسلامی:
- طبق روایات نماز جمعه “مشهد عام[۱]” (حضور همگانی) است و اولین نماز جمعه انقلاب هم ۳میلیونی بود، چه شده که رونق اش کم شده؟!
- در شرایط کرونایی برای نماز جمعه مثل زیارت و هیات و سایر مراسمات مذهبی تقاضایی مردمی نیست! انگار پاسخ به نیازی نیست! چرا؟!
- به حسب روایت صحیح امام جمعه غیر از “اوصیکم بتقوی الله” خطبه دوم را باید با “ان الله یامر بالعدل و الاحسان” تمام کند [۲]؛ سخن از عدالت کنار توصیه به تقوی درون خطبه خواسته شده است. پرونده خطبه های این دهه های اخیر چگونه است؟! بیش از ده بار اعتراف به عقب ماندگی در عدالت از سوی رهبری نباید خطبه های زیادی اقلا در گفتمان عدالت خواهی بوده باشد؟!
برش دوم
پاسخ سؤالات قبل در سه ساحت:
نمازجمعه/ امام جمعه/ خطبه ها
- جایگاه نماز جمعه:
- روایت صحیح السند نماز جمعه را “مشهد عام” (جای حضور همگانی) بیان می کند که باید جامعه را از “آفات” واقف کند؛ اگر خصوصی سازی دچار آفت شده، اگر حقوق و دستمزد دچار تفاضل های نامتعارف شده و…
- آسیب این حیثیت، تنزل از حوزه امامت و امت به بروکراسی و یک اداره شدن و سازگار با سایرین شدن جای تحول خواهی است.
- نمونه ای مطالعه شده از برخی شهرهای نفتی…
- آسیب دیگر، تنزل از مشهد عام به روابط عمومی دولتها شدن یا تقلیل به یک جناح یافتن است
– می گویند امام جمعه ها اصولگرا نیستند اما عملا از شعارهای آزادی و جمهوریت -که به اصلاح طلبان سپرده شده- چیزی نمی گویند!
– برخی بزرگان مباحث آزادی حضرت آقا را هم خطا خواندند! خودشان هم نمی گویند!
– بیش از ده بار تذکر عقب ماندگی در عدالت، تولید گفتمانی ای در خطبه ها نداشته است؛ کلان مساله های عدالت طرح نشده است…!
– ارث از سازندگی بردیم، مصلاهای بزرگ ساختیم که پر نمی شود! یادگار امام جمعه ها اینها معرفی شد!
برش سوم
- امام جمعه:
- روایت موثق از امام صادق(ع) هست که: هر واعظ(جمعه) قبله است[۳]! یعنی مردم باید روبرویش بنشینند. کنایه از متبوع بودن گفتمان او در جامعه است…
- بررسی تحلیل محتوای خطبه های دهه ۶۰ و مقایسه با الان
- هم گفتمان عدالت و هم مساله های کلان عدالت جای طرحش نماز جمعه است
– زندگی زیر یک سقف حقوقی شرط جامعه توحیدی است؛ از زیر قانون جبران خدمات عمده دستگاهها(انتصابی و انتخابی) بیرون رفته اند، کجا باید از آن گفت؟!
– تابع گفتمانهای رایج شدن موجب شده حرف زدن از بایسته ی حقوق های نزدیک به هم مارک مارکسیستی بخورد!
برش چهارم
- خطبه ها:
- تنها واجبی که “سخنرانی” رکن آن است و معلوم است این سخنرانی مهم است.
- روایات صحیح السند از لزوم گفتن مصالح و آفات جامعه در این سخنرانی می گوید و اینکه باید آخرین کلام “ان الله یامر بالعدل و الاحسان” باشد[۴]؛ یعنی عدالتخواهی در متن این خطبه هاست.
- حذر دادن امام خمینی از دستهای خائنی که خطبه های صدر اسلام را بی محتوا کرد!
- “این عمار”؛ عمار امام جمعه عدالتخواه در دوره خلیفه دوم بود که در عهد خلیفه سوم (و عزلش از امام جمعه گی) در خانه عثمان سر عدالت کتک خورد و دندنه اش شکست!
- یا امام جمعه های خوب برای گفتمان سازی انتخاب نمیشود یا تولید محتوای احتمالی ستاد درش این حرفها نیست!
- حضرت آقا فرق ما با کشورهای اسلامی را این می خواند که خطبه از روی نوشته های ارسالی خوانده نمی شود و جوشش و نبوغ امام جمعه است! خودش متن خطبه ها را از امام نمی گرفت. بسیاری از ائمه جمعه اگر مقام معظم رهبری سخنرانی نکند نمی دانند این هفته چه بگویند!
- عدالتخواهی در سه سطح باید در خطبه ها بیاید:
- سطح گفتمان سازی(نه صرفاً تکرار کلمه عدالت)
- سطح مساله پژوهی
- ورود موردی در موارد حوزه استحفاظی
برش پنجم
- آیا نقد نهادهای زیر نظر و منصوبین رهبری را باید خصوصی گفت؟! آیا نقد باعث تشویش اذهان میشود؟!
- همین مقداری که نقد از رهبری میبینیم را درباره امامان جمعه نمیبینیم
- دوگانه آرمان – افراد
- چند دهه است که آرمان آزادی و جمهوریت دارد تضعیف میشود اما کسی چیزی نمیگوید
- افق دید برخی بزرگان درباره آرمان ها با امام و رهبری فاصله دارد
جمع بندی
- در دهه پنجاه شهید مطهری و بهشتی و رهبری و… میتوانستند گفتمان سازی کنند اما الآن نهادها و سازکارها آن اثرگذاری را ندارند.
- بخشی به علت ذی برخی ائمه جمعه و بخشی به علت تراز نبودن خطبه های نماز جمعه
[۱] علل الشرایع ج۱ص۲۶۵
[۲] وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳
[۳] وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۳
[۴] وسائل الشیعه ج۷ص۳۴۲و۳۴۳