برگزار شده در هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف در ایام دوم فاطمیه ۱۴۰۴
دانلود سخنرانی «۰۴۰۹۰۱ – مراتب فاطمیتِ حضرت زهرا(س)» | “دانلود از پیوند کمکی“
دانلود سخنرانی «۰۴۰۹۰۲ – مراتب فاطمیتِ حضرت زهرا(س)» | “دانلود از پیوند کمکی“
دانلود سخنرانی «۰۴۰۹۰۳ – مراتب فاطمیتِ حضرت زهرا(س)» | “دانلود از پیوند کمکی“
جلسه اول / ۱آذر۱۴۰۴
هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف
“فطم” قطع کردن و بریدن است مثل بچه را از شیر گرفتن
بابی از روایات در وجه تسمیه “فاطمه” را توضیح میدهد:
– گرفته شده از شرّ/ از شرک/ از دنیا و لذات و شهواتش/ از هرناپاکی
– گرفته شدن او و دوستانش از آتش
– گرفته شدن مردم از کنه معرفتش
– قطع طمع قبایل در وراثت خلافتِ پیامبر(ص) با همسر دادن به ایشان
متضاد هم نیستند و قابل جمع در مراتب فاطمیت اند: فاطمیتِ انسانی-اخلاقی/ باطنی-عرفانی/ سیاسی-اجتماعی
“فاطمه” اسم فاعل است: خداوند با او چنان می کند! (فطمتُ بکِ …)
روایت صدوق برای فاطمیتِ سیاسی اجتماعی حضرت
اصلا تولد حضرت زهرا(س) سیاسی است؛ نه فقط خطبه خوانی اش و…!
طبعا از این قطع کننده طمع خلافت، انتقام گرفته می شود! (معاد لمن عادیتِ)
روضه از خطبه۲۸ نهج البلاغه
جلسه دوم / ۲آذر۱۴۰۴
هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف
مراتب فاطمیت از حیث دیگر: از جاهلیت/ از جهالت
– فرق جهل و جهالت و جاهلیت
جاهلیت قابل بازتولید:
– جاهلیت اولی (سوره احزاب)
– جاهلیت ثانی (پیامبر فرمود: بین دو جاهلیت مبعوث شدم که دومی شرّش از اولی بیشتر است)!
جاهلیت اولی، حکومت نداشت. یک اقتصاد تجاری بدون مرز با فرهنگ تبرّج و همزمان در طوایف ضعیف دختر کشی!
پیامبر(ص) آن جاهلیت را برانداخت نظام امت و امامت در همه عرصه ها/ خشت حکومت در حجاز را پیامبر(ص) نهاد
نقطه بازتولید جاهلیت کجاست؟
: ربایش حکومت!
اذا ضُعف الدین کان اول ما یوخذ منه الحُکم…
فاطمیتِ زهرا(س) در این جا!
غرب با رها کردن هستی شناسی و نفس مجرد و شروع فلسفه از معرفت شناسی و بعد بسنده به علوم تجربی، بشر تاریخی را تئوریزه کرد!
اما نفس مجرد، فرا زمان و فرا تاریخی در ربط به خدایش هست (۱۷۲ اعراف) کار و فعل او تاریخ می سازد نه بالعکس!
در حجاب های فطرت، فاطمه(س) درخشید و عهد و تاریخی نو ایجاد کرد…
جلسه سوم(آخر) / ۳آذر۱۴۰۴
هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف
فاطمیتِ خداوند به وسیله فاطمه(س)
فاطمیت از جهالت
جهالت، جاهلیت نیست. در انسان و جامعه متولی هم ممکن است!
دو صورت کلی جهالت در متولیان به امام حق:
- آویختگی در فروعات به نظام جاهلیت!
روایت امام صادق(ع) در اینباره
دو مثال از آویختگی نظری به نظرات مخالفان امیرالمومنین: رای مردم / زن ! - عدم التزام عملی به همان باور درست!
نمیشود او از شدت عبادت پاهایش ورم کند، من نماز صبح نخوانم و شیعه باشم! و…
مرجئه گری ساخت معاویه و عمروعاص، نباید در مجالس اهلبیت رسوخ کند!
فاطمیتِ زهرا(س) در این مقام:
مثل گرفتن از شیر!
فرمول کلیدی مناجات شعبانیه!
دستور به ساخت تجربه معنوی و بشارت گرفتن از زهرا(س) برای این فاطمیت!
– اضافه کلمه “بالبُشری” در نسخه تهذیب و لطیفه آن
– این سلام اقتضائاً سه روزه می تواند جواب دهد (روایت شیخ طوسی)
روضه: نکته هلمّوا تَزَوَّدوا!
فاطمیه، زاد و توشه برداشتن است؛ مثل ایام حج(۱۹۷/بقره)/ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ