سخنرانی/ حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه

ششمین ارائه رویداد آرمان۵ از ویژه برنامه محله پیشرفت با موضوع «حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه‌»
توسط حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در مورخه سه‌شنبه ۱ اسفند ساعت ۱۱ صبح برگزار شد و اکنون منتشر می‌شود.

دانلود سخنرانی «حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه»

این متن توسط «هوش مصنوعی تبدیل گفتار به متن» تبدیل شده است. متاسفانه بنده فرصت بازبینی و تصحیح متن موجود را پیدا نمیکنم و تنها متن با اندکی اصلاحات منتشر می‌شود. پس بدیهی است که متن دارای اشکالات ریز و درشت فراوان و جاماندگی بسیاری است به همین دلیل از محضر دوستان عذر خواهی کرده و به جهت تصحیح متن و همکاری در این مسیر دعوت می‌کنم. چنانچه مایل به همکاری هستید با ما ارتباط بگیرید.

اللهم کل ولیک الحجت بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساق و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائعدا و ناصرا و دلی وعینا حتا تسکنه ارضک طوقا و تمتعه فیها طویلا انشالله گفته شنود مورد رضایت امام زمان سلام الله علیه واقع بشه به ساعت نورانیشون تقدیم بکنید صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی من چند تا مقدمه رو تیتروار باید عرض بکنم و بعد برسیم سر فناوری به اصطلاح سر حلقه‌های میانی برسیم و انشالله وقتی هم بمونه که از محضر عزیزانم استفاده بکنم مقدمه اول اینکه اسلامی که امام بزرگوار ماخوند ما معتقدیم که همون اسلام اصیل و اسلام نابی بود که رسول گرامی اسلام آورد در مقابل دیگری‌هایی که هم اون روز شکل گرفته بود و هم بعداً در کنار امام ما شکل گرفت این یه مسئله خیلی مهمی است ما یک انقلاب اسلامی نکردیم ما ادامه انقلاب اسلام بودیم این رو من نمیگم اصل ۲ قانون اساسی داره میگه اصل دوم قانون اساسی اگر ملاحظه بکنید ذیل مذاکرات رو اصلاً دعوا سر اینه که ما کلمه انقلاب اسلامی کمه بنویسیم بنویسیم استمرار انقلاب اسلام یعنی همون انقلاب رو داریم استمرار میدیم دیگری هاش که با رسول الله درگیر بودند الان هم با ما درگیرند و حتی نام اسلام هم دارند به خاطر مسئله اسلام ناب و اسلام اصیل مهمه حتی این کلمه اسلام ناب رو هم که امام بزرگوار ما برای ما تابلو کرد همین هم از اهل بیت عصمت و طهارت وقتی وزیر مامون عباسی از امام رضا علیه السلام درخواست کرد که محض الاسلام رو بنویس در تحف العقول الان ملاحظه بکنید رساله محض الاسلام محض الاسلام یعنی اسلام ناب یعنی تعبیر امام رضا علیه السلام هم محض الاسلامه وقتی آلوده به اسلام اموی و اسلام عباسی شده دوباره محض الاسلام خونده داره حالا من ژنوم اصلی این اسلام اصیل چیه چون خب خیلی چیزها رو میشه شمرد و تو تکثرها گم شد آقا نماز خوب نماز که اونجا هم هست جماعت خودش تنها نه یعنی همه این‌ها می‌تونن باشن ما یک جوهری اصلی من تعبیر ژنوم رو بهتر می‌دونم یه ژنومی که اون رو اون کرده اسلام رو اون اسلام اصیله کرده او چیه سال ۶۱ مقام معظم رهبری یه تعبیری دارند خلاصه جمهوری ما دو کلمه است خدا و مردم چون من اگه می‌گفتم جمهوری اسلامی ممکن بود کلمش یه خورده تکراریه و الا همون کلمه جمهوری اسلامیه همه اون خوبی هایی که می‌خواهیم ازش حرف بزنیم در اسلام رسول الله که بعدا دوباره توسط امام تکرار شده همه در ذیل مردم سالاری دینی جمع همه در زیر جمهوری اسلامی جمع یا خواستید دینی تر بگید همه در ذیل این دو تعبیر خدا و مردم ببینید وقتی گفتید خدا و مردم ژنوم اصلی است یعنی دیگری به صدای بلند دارید میگید کسانی که جانب خدا احکام ارزش‌ها دین می‌گیرند مردم را رها می‌کنند الان طالبان قبلش داعش القاعده قبلش بعضی خوانش‌هایی که معاصر با پیامبر اسلام خودشون هم بودن بعداً مردم رو کنار گذاشتن توجه میکنید حالا وارد بشم و بحث هایی که بوده که مقابل اسلام علی بود مقابل اسلام علی بود همه روحانی هستید درس خونده‌اید ما یه چیزی تو بحث های فقهیون و بحث های طلبگی مون داریم تحت عنوان ارتکاز متشرعه میگیم متشرعان کسایی که متعبد به یک دین هستند نزد یک نبینی نزد یک ولی بزرگ شدن یک ذهنیتی دارند یک برداشتی دارند او برداشت برداشت درستی است اگه نفی نهی ازش نرسیده باشه رضایت مردم شرط حکومت کردنه جز گاز متشرعه زمان رسول الله زمان امام علی زمان امام حسین برای یاران این‌هاست آدرس بدم که مراجعه بکنید حتما منبرشم رفتید اولین نامه‌ای که در خانه سلیمان بن سرعت خزاعی که حالا فقیه شیعیان بود در کوفه امضا کننده مثل حبیب بن مظاهره هنوز اشعث و نمیدونم شب است و اینها نیامدن هنوز خالص شیعیان اند نامه‌ای که نوشته شد برای امام حسین دعوت کرد جرم بنی امیه رو از جمله این شمرد اعمرتم علیها به غیر رضونها اینا عمارت می‌کنند بر مردم بدون اینکه مردم براشون راضی باشند خدا و مردم دو تا مشکل دارن خدا نگفته اینها حکومت کنند مردمم ازشون راضی نیستند علی رو خدا گفته بود مردمم می‌خواستندش هم در غدیر ۱۲۰ هزار نفر بیعت بعداً دوباره در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۳۵ هجری که اینم از عجایبه ۱۸ ذیحجه هجری ذیحجه ۱۸ ذی‌حجه ۱۰ هجری غدیر ۱۸ ذی‌الحجه ۳۵ هجری بعد از عثمان دوباره رجوع به علی هر دوتاش بیعت با علی بی‌نظیره در طول تاریخ سابقه نداره با احدی مثل علی ابن ابیطالب بیعت نشده توجه میکنید این به اصطلاح ارتکاز متشرعه ما بوده نه خداش رو کنار می‌گذاشتن که در دنیای امروز ما بشه لیبرالیسم که بگن آقا اراده‌های مردم ارزش‌سازه مردم هرچی میل کردن همون ارزشه همون خوبه نه خوب تابع امیال نیست خوبی و بدی تابع نفس الامره بحث‌هاشو در اصول فقه و جاهای دیگه خوندید حتی درباره خدا میگید ان الله یامور بالعدل توجه میکنید او یه معیار دیگری داره میل و اراده و فعل ارزش‌ساز نیست تابع ارزشه این دقیقاً نقطه مقابل لیبرالیسمه که پس ما می‌گوییم خدا نمی‌گوییم هرچی ما میل کردیم او می‌شود ارزش اما همین ارزش الهی با اراده آزاد مردم منعقد میشه مردم گوسفند نمیشن با تریلی ببرنشون مردم از مجرای فهم و اختیارشون و اراده آزادشون انتخاب می‌کنند و می‌برند و از همین جاست که تبیین میشود یک فریضه میشه یک وجوب روشن بکنی تا ببری روشن بکنی همه انبیای الهی کارشون تبیین بوده کارشون بیان حقیقت بوده بله وقتی این مجتمع های بزرگ درست شد اون وقت کسی علیه اینها بقی کرد چاره شمشیره لاکن مجتمع‌های بزرگ که با شمشیر برده نشدند مجتمع‌های بزرگ انسانی که به زور و به سر نیزه برده نشدند یاغیان و دزدان را همیشه گردن فرازانی که گردن فرازی میکنن دست آخر چاره به جز جنگ که همین کثرت‌های بزرگ علیه ایشون خواهند شد توجه می‌کنید پس خلاصه جمهوری ما در یک کلمه خدا و مردم است بذارید من یه شعارش کنم تا معلوم بشه این حرفم به نظرم هنوزم جای مباحثه داره با هم بیشتر بحثش کنیم بیشتر جملات متراکم مقام معظم رهبری رو تو این باره بخونیم که آخرینش تو همین سخنرانی های اخیرشونه درباره امیرالمؤمنین هم فرمود اگر مردم نمی آمدند وجوب پیدا نمی‌کرد مگر می‌شود مگر بدون مردم می‌شود عماد دین فلان حالا اینایی که بارها دیدید خب دو تا دیگری قویش یکی میخواد ما رو ببره کابل یکی میخواد ما رو ببره پاریس تفکری رویکردی سیاست گذاری ایده پردازی گفتن و شنیدنی که مردم را حذف میکنه در سیرورت ها و شدن‌ها و رسیدن به و آرمان‌ها یه راه حل کابوله و دیگری که می‌خواد پاریس ببره که به اسم مردم اصلاً آسمانو عوض کنه اصلاً آرمانی در خبر نیست جامعه مهدوی در کار نیست قرار نیست به جایی برسیم رویایی نداریم هرچی مردم خواستن همون رویاست که یک روزی الان بیچارگیشون به جایی رسیده که یه روزی درباره ازدواج دوتا کشیش یا یک کشیشی مثلا فرض بکنید با یه زن رسمی بگیره ممنوع بود امروز به همجنس بازیش دارن تن میدن توجه میکنید او شده ارزش الان این دو تا دیگری مقابل جمهوری اسلامیست این مهم حالا برای تحقق این خدا و مردم که عرض می‌کنم همه ارزش های دیگر جمهوری اسلامی توشه اقامه عدالت این‌جوریاست آزادی اینجور تامین میشه امنیت اینجور تامین میشه پیشرفت اینجور ژنوم ژنوم الان در صوم پای من هست در چشم منم هست حالا هرجایی یه جوری می‌سازه اما این نقشه ژنومی باید باشه هیچ جا نمی‌تونی ازش کنار بگذری آزادی که میگی همین جوره پیشرفتی که میگی همین جوره پس پیشرفت تمدن اسلامی آینده موعود که می‌خوایم بسازیم یک کانکس پیش ساخته نیست که بسازیمش من و شما بیاریم بگیم مردم برید توش با هم میسازندش ایده‌هاش ایده‌های آسمانی است با فکرهای نخبگان مردم زمینی می‌شود جزئی و روشن میشود با اراده عمومی ملت ایران ساخته می‌شود نمی‌تونی دست از هیچ‌کدومش برداری همینجا تلقی‌های غلط رو به همدیگه تذکر بدیم کسانی که حتی در لباس من و شما فکر می‌کنند تمدن اسلامی علم اسلامی امثال اینها یه چیزیست که من برم تو کتابخونه بسازمش بیارم بگم آقا ایناش مردم سخت در اشتباهن بیخیالی که اسلامی نیست اول باید بگیم اصلا ممکن نیست تا بعد بگیم خوب است یا بد است همچین چیزی هیچ جای دنیا منعقد نشده که شما بعدی شما منعقد کنید توجه میکنید پس یک کلمه دیگری متولد میشه که تو بیانیه گام دومه چون بیانیه گام دوم همین حرف اصیل انقلاب اسلامی رو توی ۸ تا یا ۹ تا آموزه اصلی تکرار کرده در مقام توصیف و در مقام توصیه بعد یک کلمه مرکزی مثل لولا وسطش گذاشته که این چطوری میشه این مقام توصیف ماست در گام اول این بایسته‌های ماست برای گام دوم چه جوری بشود یک کلمه محوری داره خلق اراده عمومی شما سروران من و تاج سر بنده هستید من میگم برای مثل خودم خوبه این رو مثل مشق صد بار تکرار کنم خلق ار عمومی خلق اراده عمومی خلق اراده عمومی هیچ چیزی در جمهوری اسلامی تغییر نمی‌کند تصحی نمی‌شود تعالی پیدا نمی‌کند الا به خلق اراده عمومی داشته باشه چون خدا که درش اشراب میکنید متخصصان و مثلاً این‌ها لحاظ می‌کنند که اسلامی باشد مردم هم که اراده عمومی دیگه گام دوم گام اوله گام اول یک کسانی به نیابت از مردم ایران نرفتن با سلطنت بجنگن کانکسی بسازند بعد بگن مردم ایران بفرماید یک کسانی زودتر زندان رفتند من همین الان دارم اون رو هم میگم چون آقا توی همون سخنرانی که محور اصلی در واقع حلقه های میانی است یعنی سخنرانی اول خرداد ۸۹ همونجا گفته رجوع بکنید و روش مبارزه به اصطلاح پیشکسوتان و مبارزه با طاغوت این بیانیه گام دوم وقتی میخواد معرفی بکنه که حلقه میانی که سیستم عامل تحققش هست چیه میگه به اونها نگاه کنید سعیدی‌ها و غفاری‌ها و کیا و کیا زودتر از ملت ایران زندان رفتند مغزهاشونو سرهاشون زیر دریل‌های اونها سوراخ شد لاکن به جای مردم ایران سلطنت رو براندازی نکردند پیشرانی کردند برای خلق اراده عمومی ملت ایران حلقه میانی این کارشه حلقه میانی یک جمع نیابتی نیست به نیابت از مردم نیست پیشران مردمه پیشران مردم هم به معنای امتیاز نیست که بگیم امتیاز بیشتری داره توجه میکنید فقط زکات هر چیزی به حساب خودشه دیگه زکات علم نشرش زکات محبت نشرش زکات عالم بودن اینه که خاکسپار مردم باشه برای مردم باشه این پیشرانش می‌کنه این موجبش میکنه که دل‌ها رو جمع بکنه خلاصه کلام یه فرایندی باید تعریف بشه خلق اراده عمومی بشه عزیزان کاش برای همه مشکلات فرهنگی و اقتصادی که تبدیل میشن به مشکل تبدیل میشن بعضی وقتا به بحران یکبار از این منظر نگاه کنیم خلق اراده عمومی براش چگونه است مثلا ما الان با مسئله بی حجابی قوه قهریه برخورد کند قوه انتظامی برخورد کند اصلا الان تو مقامش نیستم که انکار اینها رو بکنم همه درس خوندیم آخرش حسبه داریم دایره حسبه داریم حد داریم همه اینها جای خود خوب لاکن حجاب چگونه منعقد می‌شود در ایران همونجوری که ۵۹ منعقد شده مگه ما یه جامعه با حجاب تحویل گرفتیم از پهلوی خلق اراده عمومی خلق اراده عمومی اون وقت چند تا آدم هنجار شکن دستور بگیر از جمع کردنش نه هزینه‌ای داره بلکه خود ملت ایران جمعش می‌کنند ولی وقتی جمعیت بزرگی الان وسط حجاب‌خواها و کشف حجابی‌ها ایستادن تماشا نه اون رو یاری می‌کنن نه این رو صحنه الان اینه نه ناحیان منکر رو یاری می‌کنند هر چقدر دیگه هم که کلاس نهی از منکر بگذارید باز شماری از منکر حداکثر تماشا میکنن توجه میکنید اگه تازه همراه نشن و بگن آقا چیکارش دارید همراه اونها هم نشدن که ۱۴۰۱ کشف حجاب کنند این همون جاییست که تو باید خلق اراده عمومی کنی پس قبول بکنید ما ده‌ها و صدها کارگاه باید بشینیم با هم مباحثه بکنیم این فناوری رو یاد بگیریم این فناوری دوستان بذارید من همه روحانی هستیم خیلی صریح‌تر با هم حرف بزنیم تا کی برای فناوری های صنف های دیگرمون کف بزنیم فناوری پهپاد و فناوری نانو و فناوری سلول بنیادین که صد آفرین غیر از اینکه تو دنیا هم هست ما یاد گرفتیم مثلاً داریم شتاب می‌گیریم ازشون داریم جلو می‌زنیم خب صنف دانشگاهی صنف مختلف علم رفته ساخته آقای روحانی فناوری تو چیه یعنی هنوز می‌خوای بری فقط سر منبر موعظه کنی الان فناوری دوره قبل پهلوی و بعد دوره پهلوی دوره انقلاب اسلامی هیچ فرقی نباید کرده باشه نوع تازیانه موعظه‌ای که بر منبرها میزنید دیروز امروزش هیچ با هم تفاوتی نمی‌کرد اینجا باید ایجاد خلق اراده عمومی بکنی اقلیتی زندگی نمی‌کنی توی یک مثلاً فرض کنید مسجدی در هامبورگ نیستی که چهار مسلمانی آمدن پای منبر فقط بگی حواست باشه آلوده نشی تو میخوای ۸۰ میلیون ایرانی رو به یه سرانجام برسونی نه فقط متدینانت رو از آلودگی نجات بدی که آقا بچه‌هاتونو بفرستید مدرسه من آموزش و پرورش تا من آلوده نشم آقا بیاید بازیاتون با بازی‌های من باشه بازی‌هایی که توی کشور هستو انجام ندید فیلم‌های کشور رو نبینید رسانه‌های کشور رو نبینید نه اینکه اونا خوبنا بخوام اونا رو تصحیح بکنم که اونا رو قراره خوب کنه اگه شما یه میلیون دو میلیون آدمهای مذهبی و خانواده‌های مذهبی رو از رسانه‌های تصویریش جدا بکنید از محافل فرهنگیش جدا بکنید از پارک‌ها و میادینش جدا کنید از همه جاهای تفریح و تکنولوژی و علم و همه جا جداش بکنید که ارتجاع به مدرسه علوی دوره پهلویه که شما که برگشتید تازه سر ورژن علوی که آقا حکومت داره کار خودشو می‌کنه ما هم زورمون نمیرسه ما یه مدرسه بزنیم برای بچه متدینا ۱۶ میلیون دانش‌آموز بی‌گناه ایرانی دست کی این دیگه خلق اراده عمومی می‌خواهد این دیگه باز صدا درشت کردن درست نمیشه اینکه بیای تجمع سند بیستی نه خب باشه نه ولی خلق اراده عمومی میخواد آرش چیه چطوریاست که همه اونارم بتونی سوار کنی یه فناوریه روحانیت نمی‌دونم چند سال دیگه وقت داره که این که اصلا راست کارش ها راست کارشه این انقلاب به تحقیق یک انقلابی بوده که از حوزه پا شده به تحقیق همتون تایید میکنید مردم ایران منکر نیست وقتی از حوزه پا شده یعنی روحانیت در دهه ۵۰ که قبل از اونم تو ملی نفت قبل از اون هم تو مشروطه هزاران بار اینو نشون داده به ملت ایران ولی بزرگترینش انصافاً انقلاب اسلامیه یک بار تو دهه ۵۰ ثابت کرده که این فناوری مال منه خلق اراده عمومی روزی که ما هنوز بهمون می‌گفتن آفتابه نمی‌تونید بسازید ما هنوز کجا تا سلول بنیادین اما با جرعت فناوری رو داریم از دست میدیم فناوری که دهه ۵۰ باهاش گام اول انقلاب رو برداشتیم یعنی خلق اراده عمومی یعنی ۳۵ میلیون ایرانی اون روز قریب به ۳۰ میلیونش بیشترش رو آوردیم تو خیابون در استمرار انقلاب اسلامی که این فناوری هم هی باید آپدیت بشه هی باید تولید به اصطلاح باز تولید بشه به نظرم میاد کاستی‌هایی داریم امروز برای حل مسئله های کلانش باید مهم بود حرف پایانی اینه که الان شما همین حرف کلان رو بیارید تو محله‌ای که هستید حالا من امام یه مسجدی هستم عرض می‌کنم من الان توی محله‌ای هستم مل ایران یه مشکلاتی دارند بعضی وقت ها همون مشکله خرد شده آمده پیش من که به تعبیر طلبگی‌مون کلی و فرد شده یه کلی هست این مشکل گرانی که الان پیش من هست که کلیه یه فردشم پیش من منعقد یه جاهایی هم مشکل کل و جزئه یه جزئی از مشکل پیش منه مثلاً کسی که در یه حاشیه منطقه حاشیه نشین داره فعالیت میکنه با آسیب‌هایی سروکار داره که جزئی از آسیب و حاشیه نشینی کل کشوره الزاما همه محله‌ها ندارنش مثل تورم و گرانی نیست ولی اینجا هست حاشیه مشهد هست حاشیه اهواز هست حاشیه اراک هست حاشیه کجا و کجا هست سرهم یه خرده فرهنگی رو مثلاً پیرامون شهرهای ما موجب شده این‌ها رو بهش بگید مشکل خب من سر این مشکلی می‌خوام بشینم به خصوص نوع دومش که من دیگه اصلا تو منطقه استحفاظ منه چون تو نوع اولش دوباره باید به علاوه هم بشیم یه قدرت ملی بشیم تا بتونیم حلش کنیم چون ترازش بالاست دیگه کل تورم رو بخوای حل کنی که تو تو محلات نمی‌تونی حلش کنی ولو همونم پیشنهاد دارم که همونم میتونیم کاهش بدیم همونم می‌تونیم کاهش بدیم آقایون دوستان من امسال برای شعار سال حضرت آقا چند تا پیشنهاد اقتصادی روشن دادم برای این دولت میتونه چه کنه در سطح کلان میشه چیکار کرد او که اگه بشود چه شود اما ما فعالین یک شهرستانی در یه شهرستانی بین دو تا پنج تا شش هفت درصد تورم اون منطقه رو می‌تونم بکشم پایین منطقه خودشون شهرستان ما چون الان وقتی میگن تورم مثلاً ۴۲ درصده خب متوسط تورم رو میگن همین الان برای کسایی که فقط حقوق می‌گیرند بالای ۵۰ درصده برای اون‌هایی که اموال دارند کمتر از ۴۰ درصده همین الان تو بعضی شهرها بالاتره تو بعضی شهرها پایین‌تره متوسطش میشیم اینقدر خب من نمی‌شه جز اون شهر پایینیه باشم مجال شد عرض می‌کنم بعضی از این ایده‌ها رو حالا این یکی که قدرت ملی می‌خواد بذارید کنار بریم تو اون قسمتی که من الان مامور محله خودم هستم من اول یه نکته مهمی رو دوباره تولید بکنم اینجا همون ادامه اون حرفه مسجدی به نظر من می‌تونه حل مسئله انقلاب اسلامی در محله خودش بکنه که مسجدی در تراز انقلاب اسلامی باشد مسجد در دراز انقلاب اسلامی حتماً عکس توی قبله خودش زیاد نزده یه چهار تا متدین گذشته هم هی بیان بگن آقا عکس تو مسجد مکرو پر کردید عکس حتماً این نیست که هی شعارشو صداش گنده‌تر کنه مسجد تراز انقلاب اسلامی مسجدی است مردم سالار مسجد است و مردم سالار است همین خدا و مردم اون ژنوم باید اول اینجا تولید بشه معبد سیستم عامل رو اینجا اول همون بکنم که انقلاب اسلامی بوده همون بود که خمینی بود رضوان خدا برو اللهم صل علی محمد و آل محمد اول اینو درست کنم این مسجده رو درست کنم بزار من یه روایت بخونم و بگذرم ولو روایتش بسیار اگر امام عادل نباشد نماز صحیح نیست خدا گفته است باید عادل باشد به حسب روایت اگر معمومین از امام راضی نباشند نماز مقبول نیست اینو در معانی اخبار در الفقیه در جاهای دیگه روایتش هست حتی بعضی جاها تحت عنوان کسایی که لعن شدن کسایی که صلات شان قبول نیست در روایت هست هشت نفر هشت طیف صلات شان قبول نیست یکیش امامی که مردم ازش راضی نیستند مامومینش ازش راضی نیستند خب بپرسید از امام اگه عادل نباشه که اصلاً دیگه چرا قبول نیست اصلاً صحیح نیست توجه می‌کنید یعنی یه بار صحت صحت اسقاط تکلیفه من اگر پشت سر یه عادلی نماز خوندم که لااقل من اونو عادل میدونم خیلی چیزای دیگه می‌خواد قبول منوط به اینه که رضایت باشه مسجد در اسلام شما همتون مستحضرید از لمعه به اونور بعدش خیلیاتون اهل تحقیقید روایاتشو بررسی کردید درس خارج شنیدید و گفتید شاید درباره‌ش که مسجدین مسجد در اسلام نه یک بس ها میدونید با یه تهجیری مسجد مسجد میشه یه کسی نیت می‌کند چهار تا سنگ می‌چینه در منا در مشعر می‌شه مسجد پس مسجد را ثروت مسجد نمی‌کنه که عمارتی ساخته کلیدش دستشه به کی بده این میشه رئیس مسجد نه مسجد فقط به یه نیت بگه وقف به یه امام مسجد می‌شود مسجد و امام در واقع امامت توش برگزار میشه اون امامه کیه او امامم از یه مجرای قدرتی حکم نمیگیره از خود اون آدم‌هایی که او را عادل می‌دونن و ازش راضی هستند یعنی مردم مردم مسجد مردم سالار مسجد مردم سالار یعنی روحانی باشد فقیه باشد پیغمبرتون فرمود فصیح‌ترینتون اذان بگه فقیه ترینتون نماز بخونید توجه میکنید مثل اینکه درباره ولایت فقیه میگه فقیه باشد عادل باشد اما مردم هم او را انتخاب کند این این ژنوم تا پایین آمده روحانی باشد درس خونده باشد احکام بلد باشد لاکن مردم او را عادل بدانند و ازش راضی باشند این سلول بنیادین مسجده بعدش ساختمونش بعدش هماهنگی های بعدیشه که امام جماعت‌ها با هم یک کانونی بشن پس نه منصب سیاسی و یک لجنه سیاسی امام تعیین کننده است کلید داری که ثروت داشته و یک عمارت و کاخی ساخته که به امام زمان صاحب این مسجد وقتی آمد ویرانشون خواهد کرد و حسب صحیح روایات شیعی او رئیس مسجد رئیس مسجد اتحاد و یکدلی یک امام با مردم اون محله است اینو اول باید درست کنیم این اولین عنصری که الحمدالله شما دارید این اگر درست شد اون وقت باید خیلی صریح میگم اون مشکلی که در منطقه هست یک جمع پیشران شما همه‌تون مستحضرید مسجدهای ما پر و خالی میشن یعنی یه عده‌ای ثابت همه وعده‌ها با ما هستند یه کسایی هم شب قدر میان مثل جمهوری اسلامی ۶ درصد مردم ایران در دفاع مقدس درگیر مستقیم بودند ولی ۳۰ درصد مردم ایران در یک غیر مستقیم بودن موشکاش تو سرشون می‌خورد تحریم‌هاش فشار برشون می‌آورد اینها پشت سر اون ۶% رو خالی نکردن ولی شهید زیر یک درصده خدا هم گفته باشد عرض می‌کنم دو تا شرطش نه قبول نیست نه باطل نیست بین صحیح و قبول فرق مستحضرید نیست دیگه اگر مردم راضی نباشند قبول نیست روایت رو خوندم عرض می‌کنم خدا گفته بودنشم باید لحاظ کنید دیگه خدا به او اجازه امامت داده اگه داده یک جواب اگه نداده تمام از اول این شرط رو دوتا دوگانه بود از اول همینجور می‌گفتم خدا و مردم فقط وقتی خدا آمد مردمشو پاک نکنید اینجا اون نکته ضروری اینه حالا این حلقه پا به کار شما که از جوان‌ها از درس خونده‌ها از بعضی متدینین بعضی جاها بازنشسته هایی که هستند رزمندگان آزادگانی که آمدن و الان در خدمت های دیگری حاضرند به شما کمک بکنند به تعبیری یه حلقه میانی تشکیل میدید این مراحلی که عرض می‌کنم به نظر بنده است شما کاملش کنید اینجا شما میشی حسن باقری و اونجا میشه یه قرارگاه پیشران برای خلق اراده عمومی برای حل مشکل این مراحل باید طی بشه اول یک اسکنی بشه از خود مشکل کاری که حسن باقری در مسائل جنگ می‌کرد ما قبلش رزمنده هم داشتیم فرمانده هم داشتیم اصلاً باقری نداشتیم یعنی اطلاعات عملیات نداشتیم نمی‌دونستیم دقیقاً الان اینجوری ما می‌خوایم این خطه رو بزنیم یه کسی هم پا میشد مثلاً چند نفرو با خودش میبرد دوتا کشته هم میداد یه کسی از اونا میزدی که خودش شهید میشد توجه میکنید ولی این یعنی دقیقا تو تا خط شناسایی کنی عوامل این مشکل رو رصد کنیم مشکل ممکنه پنج ضلعی باشه حالا تو مثال‌ها اگر آمد و وقت بود میشد بیشتر جا بندازیم که یک مشکل پنج ضلعی رو اگر یک ضلعشو برداشته خب حل نمیشه اگر عوامل عقب ترش رو تو منطقه خودت شناسایی نکنی حل نمی‌شه مادرش سر جاشه دوباره تولیدش میکنه پس اول یه کار اطلاعاتی درست که این مشکل پهناش تا کجاست عواملش اضلاع و عواملش کدام است که خودش یه کار مطالعاتیه که میاید شناسایی می‌کنید بعد میاید برای هر یک از این محورها و هر یک از این مواردی که اضلاع این مشکل میشن خب یه وضع موجودی تصویر می‌کنید این زمینه یا آسمونی دارید این شهر از این جهت گرفته شده اونجاش براش کانال زدن اینجاش براش موانع فلان گذاشتن خرمشهر اما مال منه باید برگرده به مام میهن خب این مطلوب من حسن باقری می‌آمد تعریف می‌کرد من به این ضلع چطوری حمله بکنم به اون ضلع چطوری کی عملیات فریب انجام بده کی پشتیبان باشه کی خط شکن باشه کی اینها به موقع به هم برسند مثلاً فرض بکنید ما بتونیم خرمشهر رو آزاد کنیم یا در فجر بتونیم از اروند رد بشیم توجه میکنید اون نکته مهم اینه که برای اون بحث‌هایی که درباره رویا و درباره مقصودها و آرمان ها بود اینجا شروع میشه اون وضع مطلوب رو تصویر کردن بعضی موجود خوب طراحی شده پیدا شده وضع مطلوب به نسبت اون اضلاعی که کشف شده خوب پیدا میشه حالا نقطه‌های تحول پیدا شد پس من در این پنج ضلع فرضی جهت اون وضع مطلوب باید نقطه تحول تعریف کنم که این تحوله باید صورت بگیره این اقدام باید صورت بگیره زودتر اتفاق بیفته بعضیشو بندازم عقب‌تر نیروهای خودم رو بسیج می‌کنم گام به گام آرام به آرام اعتیاد رو در محله خودم کم کنم یا می‌خوام طلاق رو بیارم پایین خب اول نیازمندی کار اطلاعاتیه طلاق توی یه شهر دیگه ممکنه یه عواملی داشته باشه تو شهر شما یه عوامل دیگه تو محله شما یه عوامل دیگه برای یه مقداری مشترکه اونقت شروع می‌کنم اینجا به اصطلاح نقطه تحول تعریف کردن اگر کار رو به لحاظ علمی درست جلو برده باشم که همینجا مشورت‌های آدم‌های زیادی رو می‌طلبه شاورهم فی الامرو واقعاً متجلی میکنه که انسان از همه عقل‌ها و تخصص‌ها استفاده می‌کنه بعد وقتی نقطه‌های تحول معلوم شد به قدرتی که روحانیت داره که عرض کردم خلق اراده اون وقت می‌تونه شروع بکنه اقناع کردن دیگران به اندازه‌ای که باید نیرو وارد کنه ببینید ما اگر اینجا می‌آمدیم توی نماز جمعه‌ها در دوره دفاع مقدس سخنرانی می‌کردیم اتوبوس اتوبوس آدم می‌بردیم اما اونجا یه حسن باقری نبود که برای اینها نقشه عملیاتی بچینه همه این‌ها هدر میرفتند دچار بی‌انگیزگی می‌شدند و برمیگشتن می‌گفتن اومدیم چیکار بکنیم یا همین‌طور می‌افتادن سر میدونین کشته می‌شدن پس هم اون طرح رو لازم داره هم این تشجیعه رو لازم داره که اتفاقاً همون به دست شما می‌ده که بتونید اقناع صورت بگیره که این مشکل ماست مشکل معلم ماست مشکل زندگیمونه دین ارتباط گرفته با یکی از مشکلات زندگی که همون‌ها اصلی ترهاش وقتی رصد میکنید فوق العاده برای مردم جذاب میشه که پس مسجد آمد تو کانون زندگی من وقتی هم تونستیم اقناع بکنیم بقیه نیروها هم کمک میشه که همتون دستتون تو کار بوده دیگه با یه سخنرانی میبینید کلی وسایل مالی کمک جمع میشه کلی نیرویی که باید میاد وقتی ایمان بیارند و با تجربه موفق اولتون به مرور دستشون بیاد که با یه فرمانده خوب عملیات طراحی کنه و تیم خودش رو به پیروزی برسونه اون وقت می‌بینید هیچ اشکالی نداره همه مردم هر وعده در مسجد شما نمیان اما هیچ آدمی هم خالی از مسجد نیست آمدش خود خودش رو در مسجد یه جوری قرار میده هم در بعضی از مواضع سال من خیلی کوتاه گفتم که تو سوالات بعضی‌های دیگه‌شو جواب بدم در خدمتتونم و السلام علیکم اللهم صل علی محمد و آل محمد مثال با توجه به این آیه‌ای که نسبت به این آیه رو می‌خوام بسنجیم خوب همه ما میدونیم درسته مردم اومدن بیعت کردند و بیعتی که در واقع از طرف خدا شخصی رو منسوب کرد خدای مردم بیعت نکنند الله امرالله و رسول جواب بله ببینید دوستان ببینید اینها رو من به نظرم شتاب نکنیم تو حل مسئله برگردیم دورتون رو تمدید بکنید دو سه روز اینجا این حرفا حل بشه این ژنوم انقلاب اسلامی است و به نظر بنده در ۸۰ درصد نیروهای وفادار و مذهبی انقلاب اسلامی حرف حل نشده ما هنوز تا قد و بازوی پیغمبر رو داریم تصویر می‌کنیم با صدای بلند میگم ما هنوز غدیر انجمن حجتیه رو داریم جشن می‌گیریم فقط خدا گفته است رو مگه من گفتم این خدا گفته است رو وقتی شرط می‌کنم خب خدا گفته است یعنی ما لهم الخیاره یعنی کسی دیگه نمیتونه به جای خدا ارزشمند بکنه یکی که واضحه اینکه جز اعتقادات ما شیعیانه من نخواستم امام تراشی رو از مردم چرا گفتم دیگری او لیبرالیسم است که اراده می‌تواند ارزش بسازد که دیگری رو بیرون کنم دیگه ولی آیا فقط مردم خدا گفت تمام خواهش می‌کنم اینو یک لحظه دقت کنید الان در استدلال با اهل سنت سر کلمه من مولا به معنای محب نیست به معنای سرپرسته چون معنا نداره یه کاروانی رو نگه داره زیر آفتاب اینجور نگرشون داره که بگه هرکی علی رو دوست داره هرکی منو دوست داره علی رو دوست داشته باشه خب اینو میگیم یا نمیگیم همین جا رو چرا ادامه نمیدید اگر رای مردم کشکه اگه بیعت مردم پشمه اگه اصلاً می‌کردن یا نمی‌کردن هیچ اثری نداشت چرا دوباره سه روز باید زیر گرماگرشون داره بیعت کنند با باش یعنی اگر نخواستن ماجرا سقیفه است مشروع نیست نخواستن مردم اما علی هم به زور حکومت نخواهد کرد پس باید معطلشون موند باید ایستاد اونها رو برد و همین معنای بیعت قرار نیست مردم حتما با بیعتشون امام رو امام بکنن تا تو بگی بیعته جواب سوالات اجازه بدید تمام بشه اینجا دوستان به نظرم کلاً تو این زمینه بحث حالا الان هم ضرورت نیست به خاطر اون کارهای اجرایی بایستید و بحث کنید امام احیاناً یکی از مجتهدانه حضرت آقا یکی از مجتهدانه بزرگانی که این حرف رو میزنند همه از مجتهدین مفسرین بزرگن چیزی رو نگفتن که خلاف ضروری مذهب و خلاف ضروری امامت حرفا باشه یعنی کسی هرگز بله میدانم یه دگراندیشیم هست که جور دیگر می‌گوید اما ما او نیستیم اونو گذاشتیم کنار اما اینی که رای مردمم که امن یکن باشه اینکه قدرت دادن به یک ولی مشروع به وسیله مردمه و اگر نخواست یک کلمه حکومت به زور حتی از سوی علی ابن ابیطالب هم جایز نیست من سواد من پایینه من میگم که وقتی امیرالمومنین از سوی خدا منصوب شدند آیا اینجا شما می‌فرمایید خلق اراده عمومی درسته اینجا صورت بپذیره دیگه بله خب آیا کسی می‌تواند مخالفت کند آقا من این رو نمیخوام بپذیرم که به امیرالمومنین رای بدم انتخابی که ما میگیم اراده عمومی ملت باید بیاد پای کار آیا اینجا می‌توانه خودشو نشون بده یا نه یعنی در زمان آقا رسول الله که امیرالمومنین منصوب میشه و میگه مردم بیاید سه روز اینجا باشید بیعت کنید با حضرت آیا کسی می‌تواند آقا می‌تواند که اراده تکوینی که واضحه که می‌تونن نیان تکوین تکویناً تکویناً آقای کسی نمیاد آقا غدیر اون سرش وقتی شد عرض کردم الان چرا تشریف فرما نمیشن مگه مشروع نیستند اجتماع القلوب که به مفید نوشته چیو داره میگه مردم هم بخواهند حاج آقا ببخشید حاج آقا یه لحظه می‌خوای میکروفونی‌ها اون اقلیت باقی میشن که خود امیرالمومنین تو دوره خودش هم طغیان معلومه چیکار کرده باغی برقی کننده علیه یک حکومت مشروعی است که هم خدا گفته است هم مردم پذیرفتند هیچ جای دنیا با چنین کسی تسامح نمی‌کنند در اسلام هم تسامح نمی‌کنند اون رو قاطی نکنید با عامه مردم حاج آقا دور امامت بگردم من از اول گفتم خدا هم گفته باشد اون‌ها اون تیکه خدا گفته‌شو ثابت کنن حرفشون تمامه نه از اون مشکل اونها اینه که خدا گفته‌شو نمی‌تونن ثابت کنن نه فقط مردمش رو بگیرن خداشو ول بکنن خوب دوره‌ها رو شرکت می‌کنیم خب شما صحبت کردید روال دوره همینه یه استادی میاد صحبت می‌کنه دو سه تا سوالم مطرح می‌کنن جواب میدن میرن ما تمام این سوالا تو ذهن ما باقی می‌مونه تو این دوره‌ها چیزی برای ما نمی‌ماسه حاج آقا حقیقتی خدمتتون عرض بکنم ما باز برمی‌گردیم مسجد خودمون باز برمی‌گردیم محله خودمون با این سوالایی که تو ذهنمونه هیچ کاری نمی‌تونیم بکنیم بهترین چیز حاج آقا گعده‌های طلبگی کارگاهی هست شما بیاید بشینید تو جمع ما سوال بپرسیم مشکلاتمونو حل کنیم چکش کاری کنیم اینجوری فایده حاج آقا برای ما نداره ما حاج آقا الان دو سه روزه درسته دنبال رویاییم دنبال آرمانیم دنبال حل مسئله‌ایم ولی حاج آقا چقدر از این سوالا برامون حل میشه شما سوال ایشون رو جواب ببینید حاج آقا باید اینقدر هزینه میشه اینقدر اینجا الان مردم یه لقمه نون ندارن بخورن ما اینجا قد وضعیت خوب اردویی ولی حاج آقا انصافاً بیاید بشینید تو جمع ما سوالات ما رو جواب بدید برگزارکنندگان محترم باید من که مهمانم جور دیگه می‌گفتن جور دیگه حاضر می‌شه اگه سوال جدی اگر سوال این نکته درست بود این نکته به سوال از محتوا بپرس حضرت استاد عذرخواهی می‌کنم امروز ما بایستی بیشتر پیگیری کنیم مسئله بحث عدالت اجتماعیه ما با یک نسلی روبرو هستیم که با نسل پیشین و و بسیار متفاوته داشته‌های زیادی در ذهنش انبوه شده و موقعی می‌خواد تطبیق بده با جریان روز این جوان مسئله بحث عدالت من مثالی بیشتر بگم که روشن بشه همین مسائل عدالت ببینید اولاً اون اصل کلی خواهش می‌کنم یه چند دقیقه هم همه رو کنار بگذارید این مسائل مسائل عینیست همین الان دستتون رو پر میکنه آقایون عدالت اولاً باز به همون روشی که عرض کردم برای تمدن یه عده‌ای می‌خوان کانکس بسازند بیارن بگن تمدن اسلامی رو ساختیم عدالت پارتیزانی هم به کسی به جایی نمی‌رسه یه پیج اینستاگرامی یه کسی از دوستان شما درست بکنه و اینو بزنه اونو بزنه اینکه عدالت نمیشه که این فقط مردم نا امیدید میکنه لیقوم الناس بالقست باید انجام بدید خواهش می‌کنم این چند تا سندی که میگم رو بخونید اصل ۴۳ قانون اساسی سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای اصل ۴۴ قانون قانون اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ مدل تعاونی توسعه شهری و مدل توسعه دهیاری است شما روزی که رسیدی به شهرستانت میتونی عملیات طراحی کنی قانون اساسی جمهوری اسلامی متفکران جمهوری اسلامی دور هم جمع شدن همتون مستحضرید در کل سابقه اسلام نبوده که ۵۰ ۶۰ مجتهد دور هم جمع بشن رساله بنویسند این رساله‌ای که اسمش شده قانون اساسی محصول مجتهدانیست غیر مجتهد توش انگشت شمار بود خیلیاشون از مراجع همون روز بودن در مضان مرجعیت و در معرض مثلا فرض بکنید شبهه اعلمیت هم بودن بعضیشون بعضی هاشون هم بعداً شدن جز مراجع خب اینها در اصل ۴۳ قانون اساسی آوردند تنها راه عدالت این است که منابع تولید تقسیم بشه خواهش می‌کنم این چند جمله رو گوش بدید بدون این عدالت برقرار شدنی نیست چون ما دو کار می‌تونیم بکنیم یارانه بدیم یعنی با ضرائب پرداخت حقوق کارمندی و کارگری بازی بکنیم یا پولی بزنیم تو جیب مردم خب پول بگذاری وقتی جنس و کالا میره بالا اینم دوباره بی ارزش ولی همون منابع تولید رو عادلانه تقسیم کن بند در واقع دوم از اصل ۴۳ میگه ابزار تولید باید عمومی بشود یعنی دست همه ابزار تولید باشه یعنی چی یعنی یه طبقه بزرگی که الان نیمه خانوارهای ایرانه نیم خانوار ایران کارگر نباشه که فقط کارشو بفروشه هیچی نداره ها اصل ۴۳ آمده اینو نشانه گذاری کرده سیاست‌های حضرت آقا تو اصل ۴۴ تو بند بشر آمده برای همین تحقق همین گفته باید ۲۵ درصد ایران به دهک‌های پایین و به بیکاران به شکل تعاونی‌های فراگیر داده بشه کارخانه‌هایی که به بخش خصوصی می‌فروشه دولت یا به بخش حاکمیتی می‌فروشه دولت ۳۰ درصد از درآمدش را بده که این تعاونی‌ها تشکیل بشن مقام معظم رهبری سال ۸۵ خب اینم سیاست‌های کلی این سیاست کلی سخنرانی نبوده سیاست رسمی ابلاغ شده بوده و اصلی‌ترین نکته‌ای است که عدالت رو منقد می‌کنه حاضرم ساعت‌ها بشینیم با هم بحث کنیم بدون این حرف زدن از عدالت کشکه با حقوق بازی بکنی و با ضریب حقوق و نمیدونم یه یارانه اضافه بکنی و نه اجازه بدید بعد نه نه اینم اینم باز جزو دروغ‌هایی است که اون طرف مقابل برای که سهم ببینید مثل یک کسی که سه تا ارث برداره کسی که سه تا سهام برداره اگر کسی اون دو تای دیگه بتونن یکیشو حذف کنن به نفع خودشونه آقا واگذاری به بخش خصوصی پر از فساد داره اتفاق میفته ولی تعاونی ۴ تا تعاونی مسکن شکست خورده که عمدتاً هم مشکل زمینه که تو ایران بخش خصوصی هم بیشترین پرونده‌های قوه قضاییه مال زمینه بعد میایم میگیم کل تعاونی یه چیز زمین خورده است که تازه ۴۴ اصل ۴۳ نگفته فقط به عنوان راه حل دادن یا به تعبیر من یا مردم رو کنار هم قرار بدید که سرمایه خوردشون بشه اندازه یه سرمایه‌دار یا کارگاه رو کوچیک کنید تا بتونن داشته باشند تا اینها هم اموال داشته باشند نه فقط یه اسکناسی تو جیبشون خب این سیاست‌ها سخنرانی نیست سیاست‌های ابلاغیه قانون اجراییش هم نوشته شده که ماده سوم بخونید قانون اجرایی سیاست‌های اصل ۴۴ آمده ریسک کرده که چطوری باید اینها منع بعد آمده مدل تعاونیشو طراحی کرده تو مقیاس شهر تو مقیاس روستا الان حضرت عالی توی روستایی هستید تو روستای شما یه مدلی طراحی شده به نام مدل به اصطلاح قانونی تعاونی دهیاری نیم درصد مردم یک شهر یا روستا اگر عضو این تعاونی شدن این تعاونی قانونیه بعد امتیازایی داره مثلاً مزایده شهرداری می‌خواد برپا بکنه مزایده‌هایی که معمولاً حرف و حدیث است این‌ها تو اولویتن که به این‌ها بده یعنی ذیل این تعاونی می‌تونه ده‌ها شرکت شکل بگیره که چند مسجد مردم سالاری که متخصصین از مردم درشونن می‌تونن مشاوره اقتصادی بدن اینجا شرکت‌های مختلفی درست بشه بنده ریز و جزئی دارم میگم از این اسفند ماهی که شروع می‌کنن بلوارها رو رنگ زدن تا این تیمی که مثلاً فرض کنید یک کسی جمع آوری زباله شهری رو آورده به مزایده برده نمی‌تونن ببرن همین‌هایی که الان دارن میندازه زباله میندازه بالا شرکتم مال خود اینها باشه توجه بکنید این ابزاری است که تا الان تو قانون هست حالا چقدر دوباره می‌تونیم اینو بهینه‌تر بکنیم و بیشترش بکنیم جای خودش رفتن پای این ظرفیت‌ها یعنی عدالت رو برقرار کرده اولین کسانی ماجرا دیگه عرضم بعد از مسجد مردم سالار بود کسان دلسوزی که راهنمایی کنند از متخصصین اقتصادی مردم کمک بگیرند و نظارت کنند که هیئت امنا برای خودش فلان و فلان تصمیم نگیره اون‌ها قطعاً می‌تونن مردم را یاری کنن خب بله دیگه مردم ندار میرن تعاونی می‌زنن آدمایی که داره درصد تعاونی هایی که تو کشور دچار مشکل شده به نسبت بخش خصوصی که دچار فساد شده اصلا قابل بیان نیست با تشکر ویژه میکنیم بسیار بحث خوب و پر شور پر حرارتی بود و نکات بسیار اساسی و کلیدی که استاد گفتن شاید ساعت‌ها باید بحث باشه همین رفت و برگشت مشخصه که بحث به جای خودش نشسته و فقط من چون دیدم نزدیک اذاانه و جمع جلسه رسما تمام میکنیم استاد چند دقیقه تا اذان هستند سوال کنید خدمتتون عرض کنم دوستان بعد از نماز برای ناهار محل اسکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *