ارائه دهنده: | ناقد: | دبیر علمی: |
حجت الاسلام محسن قنبریان | حجت الاسلام محمدحسین رضازاده | حجت الاسلام مهدی رهنما |
زمان: دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ / مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) |
- ارائه:
– معنای لغوی و اصطلاحی ولایت/ تقسیم ولایت (یکطرفه: بالتولیه و بغیر التولیه/ دو طرفه)
– چیستی و امکان ولایت طرفینیِ عمومی
– دلیل و اثبات این ولایت (ولایت بودن/ همگانی بودن/ طرفینی بودن/ شامل زنان بودن)
– و…
- نقد:
– ارائه و کبرای بحث مورد نقد ناقد محترم قرار نگرفت! و از موضع “اصل بر ترجیح خانه نشینی زنان” ، به مباحث حضور اجتماعی زن و بخصوص مطالب حجت الاسلام قنبریان در برنامه جهان آرا نقدهایی وارد شد…
- چالش:
– گلایه ارائه کننده از اینکه که چرا موضوع نشست و ارائه مورد نقد واقع نشد یا اینکه چرا این مجال علمی از اول برای همان موضوع حضور اجتماعی زن اختصاص نیافت و غافلگیرانه بدان سو برده شد؟!
– پاسخ به اشکالات ناقد از سوی ارائه کننده…
– مشارکت برخی فضلای حاضر در نشست در اشکال و جوابها…
دریافت نسخه کامل «ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه» | “دریافت از پیوند کمکی“
* مطالب مرتبط:
فایل صوتی قسمت ارائه:
ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه
حجت الاسلام قنبریان/ کرسی علمی_ترویجی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) / ۲۲ اسفند۱۴۰۱
(ارائه ای منظم با ادبیات فقهی از ولایت طرفینی و بودن زنان در این ولایت)
مقدمه:
- ولایت در لغت و اصطلاح
– ولایت مقابل عداوت است نه محبت پس نوعی فعل هم در خود دارد. تصرف در امور دیگری
– در اصطلاح فقه، سلطه بر غیر است. - تقسیم ولایت: یکطرفه/ دوطرفه
– ولایت یکطرفه دو درجه دارد: بغیر التولیه/ بالتولیه
– بغیر التولیه، تسلط و سلطه و شبیه حق / بالتولیه، تسلیط و مفوض علیه و شبیه حکم
نمایندگان ولی فقیه، تولیت دارند نه ولایت.
در ولایت یکطرفه برای زن تفکیک ایندو درجه ولایت باید لحاظ شود: ولایت ندارد یا تولیت هم نمیشود داشته باشد؟! - ولایت دوطرفه:
چیستی و امکان این ولایت
مگر مومن، قاصر است که مومن دیگری ولیّ او شود؟! - اثبات و دلیل این ولایت
– آیات ۷۱توبه و ۷۲انفال
– اخبار در مقام جعل و انشاءِ ولایت
– طرفینی است (بعضهم اولیاء بعض)
– اثبات عمومی بودن است…
– اثبات شامل زنان شدن… - مثل ولایت یکطرفه، روی دیگر این ولایت، مأوا دادن و نصرت است؛ نه اینکه ۷۲انفال تأویل ۷۱توبه باشد!
- یک مرتبه ضعیف تر ولایت طرفینی هم هست که شرط مسلمانی هم ندارد و روایات صحیح دلالت برآن دارد (که مجال طرحش نشد)