از یکی از مراجع درباره «تشویق مومنان به خانهنشینی و دیدن عزاداری مجازی» سخنی نقل شده است (گر چه مجالس عمومی را هم با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله اجتماعی و ماسک منع نکردهاند[۱]).
وزیر بهداشت هم از رهبری انقلاب مثالی را نقل کردند که: «مثل اینکه مثلا چیزی به مانند گروههای سرود در معابر راه بیاندازند[۲]»
تلقی غلطی که از جایگاه فقیه و ولایت در بدنهای از جامعه هست، این احتمال را دور از ذهن نمیکند که: مثالها را اصالت دهند و غیر آن را برنتابند!
رهبری معظم در همان نقل وزیر بهداشت فرمودهاند:«عزاداری را با شکوه برگزار کنید». و توضیح دادهاند:«منظورشان شلوغ کردن نیست». و تصریح کردهاند:«بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود».
فرهیختهگی سخن در همین مصرع است: بروید طرحی نو در اندازید!
جمع بین شکوه (=تعظیم شعائر حسینی) با تضمین سلامت مردم، نه الزاما یک کلیشهی سالهای قبل دارد که مجالس پر ازدحام باشد؛ و نه فقط یک مثال دارد که گروه سرود در معابر یا عزاداری مجازی باشد.
خلق این ابتکارات، کار «مهندسان فرهنگی» است؛ که بین دو ضرورت(شکوه محرم/ تضمین سلامت) طراحیاش کنند.
ابتکارات و این طرح نو درانداختنها بالذات نه کار فقیه است نه کارشناس بهداشت. اما این طرحها حتما باید مجوز فقهی و کارشناسی بهداشت را بگیرند تا آن دو ضرورت را تامین کنند. یعنی با یک سه ضلعی مواجهایم: فقیه – مهندس فرهنگی – کارشناس بهداشت؛ نه دو ضلع ایندو. (دقت شود).
از اینرو عوامزدگی و زود سراغ یکی از دوگانههای ضروری رفتن و حذف یا کاهش دیگری، بدترین کار ممکن است: یا مجالس مثل هر سال و بیخیال ضرورتهای بهداشت گفته!/ یا خانه نشستن و صرفا مجازی کردن و کاهش از شکوه محرم!
در گذشته تمدنیمان نمونه خوبی هست: فقیه میفرمود نقاشی صورت جاندار و استفاده از طلا در ساختمان مسجد ممنوع! کارشناس ساختمان هم نظراتی درباره مصالح در اقلیم خاص داشت! معمار هنرمند مسلمان زود نگفت: وقتی خادمان دین خودشان نمیخواهند به من چه!؟ پس مساله را ساده کند و با گل و سفید کاری تمامش کند!
بلکه رفت جای روکش طلا، کاشی خلق کرد و جای صورت جاندار، طرحهای نمادین زیبا ماخوذ از پیامهای توحیدی برگنبدها و محرابها طراحی کرد؛ تا هم موازین فقه را رعایت کند و هم ابتکار و خلق هنری کرده باشد.
امروز هم میتوان مهندسان فرهنگی بین آن دو ضرورت، با طرحهای مناسب و سناریوهایی جمع کنند.
مثلا «شکوه تجمعی» سالهای قبل (=ازدحام در یک مکان) را به «شکوه تعددی» تبدیل کنند. مجلسی که ۱۰۰۰نفر شرکت میکرده، در مکانهای سابق موجب ازدحام و نقض فاصله اجتماعی است اما اگر تبدیل به سه مجلس شود، جادادن ۲۰۰یا۳۰۰نفر در آن مکانها با فاصله اجتماعی ممکن است. استفاده از فضای باز و ظرفیت مجالس صبح و… شکوهی برای محرم میآفریند که در اوقات مختلف رثاء سید مظلومان در همه مکانهای مناسب برپاست سلامتی مردم هم تهدید نمیشود.
تازه این هم یک مثال است و مناقشه در آن اصل “طرحی نو درانداختن” بین موازین فقه و بهداشت را منتفی نمیکند. البته اگر فقیه و کارشناس بهداشت را جای مهندس فرهنگی ننشانیم و مثالهای او را اصالت و انحصار ندهیم و اصل کلام را بگیریم: «بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیبی به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود»
و حتما طرحها و سناریوهای مهندسین فرهنگی به تایید کارشناسان بهداشت برسند: «مداحان و منبریها و هیئات تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند و هر ضابطهای اعلام کردند موظفند که رعایت کنند» (سخنان رهبری در عید قربان)
محسن قنبریان
۹۹/۵/۱۰