بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
موضوع: الزامات انتخاباتی مردمسالاری دینی
- خلاصه انقلاب ما: خدا و مردم
- شرکت در انتخابات یا مشارکت؟!
- شورای نگهبان اعطای مدرک اجتهاد خبرگان را مثل فوق لیسانسی که دانشگاه برای کاندید مجلس داده، به نهاد حوزه بسپارد تا ۹۵درصد رد صلاحیت ها برعهده او و مضر به انتخابات نشود!
- سهم بازنده ها در کاهش مشارکت؟ از موسوی و کروبی تا بدنه حزب اللهی در ۹۲ و ۹۶!
- باز نبودن اصل۲۷ ، رای ندادن را برای یک سوم رای دهندگان هم ابزار اعتراض کرده!
- مشارکت های غیر رسمی سیاسی (کمپین ها و…) در دنیا دارد مشارکت رسمی را تهدید می کند؛ چاره چیست؟!
صوت کامل گفتوگو با: حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
دوشنبه سیام بهمن ۱۴۰۲
دانلود صوت «الزامات انتخاباتی مردمسالاری دینی» | “دانلود از پیوند کمکی“
مشارکت در انتخابات با شرکت در انتخابات فرق می کند. ما در راهپیمائی ٢٢ بهمن “شرکت” می کنیم. یعنی مسیرها معلوم است، شعارها معلوم است، سخنران معلوم است و ما کسانی هستیم که شعار ها را “تکرار” می کنیم. اما در انتخابات قرار است “مشارکت” کنیم. مشارکت یک فعل دو طرفه است. نحوه “نظارت استصوابی” می تواند مشخص کند که ما در حال شرکت در انتخابات هستیم یا مشارکت در آن!
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
آبان ٩٨ رخ می دهد می گوییم می خواهیم مکان هایی را برای تجمعات ساماندهی کنیم،تمام که می شود این حرف ها کنار می رود. اتفاقات ١۴٠١ رخ می دهد، دوباره در این مورد حرف می زنیم. باز تمام که می شود همه چیز را فراموش می کنیم. اصل ٢٧ قانون اساسی تا چه زمانی می خواهد معطل بماند؟
در درون کشور عده ای منتقدند، عده ای معترض اند اما این ها برانداز نیستند. چون راهی برای اعتراض باز نگذاشتیم، با رای ندادن می خواهند اعتراض کنند.
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
در دی ماه ١۴٠٢ در یک نظرسنجی انتخاباتی از کسانی که تصمیم قطعی گرفته اند رای ندهند پرسیده اند چه اتفاقی بیفتد رای خواهید داد؟ عده زیادی گفته اند برکناری مدیران نالایق.
نظر سنجی را اینجا ببینید: @rushdisu
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
مطلب مرتبط: صندوق رأی سخنگو یا سخنگوی صندوق رأی؟
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان:
شورای نگهبان برای مجلس شرط فوق لیسانس گذاشته اما خودش که این مدرک را اعطا نمی کند، شورا بررسی می کند و اگر فوق لیسانس اصل بود آن را قبول می کند. سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان در خصوص مجلس خبرگان رهبری به حوزه علمیه که هزار سال است سابقه معرفی مجتهدین را دارد کار را واگذار نمی کند؟ تا بار رد صلاحت ۹۵ درصد رد صلاحیت ها گردن این شورا نیافتد؟!
۶۱درصد رای دهندگانی که بعضا رای می دهند و ۷۷درصد رای ندهندگان ، شورای نگهبان را بی طرف نمی دانند! درست یا غلط بودن این قضاوت به کنار ، آن بار رد صلاحیت بزرگ بخاطر شرایط علمی چرا گردن شورا باشد ؟!
بی اعتمادی نسبت به برگزار کننده در کاهش مشارکت موثر است!
مثلا حضرت آیت الله شبیری به کسی اجازه اجتهاد دهد، اندازه ممتحن شورای نگهبان نیست؟!
مجوز اجتهاد به حوزه برگردد ، باز دست همین آقایان شورای عالی است که در خبرگان اند ؛ پس نگرانی چیست؟!
امام برای شورای نگهبان، احتیاط در جانب حیثیت جمهوری اسلامی را از این وسواس ها و احتیاط ها مهمتر دانست؛ با مشارکت ۳۵درصدی ، مجلس خبرگان رهبر انتخاب کند مهمتر است یا این وسواس ها سر مرکزاعطای مجوز اجتهاد کاندیدها؟!
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
فرهنگ سیاسی بازنده و کاهش مشارکت
حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان:
بازنده با یک پاردکس مواجه است: از طرفی سیاستهای رقیب را غلط می داند/ از طرفی آن سیاستها رای آورده است!
اینجا روش مردمسالار این است که به شکل مخالف وفادار بروز کند.
بعضی بازنده های ما زیر میز می زنند و “اصل انتخابات” را قبول نمی کنند مثل موسوی و کروبی در ۸۸؛ بعضی هم “منتخب” را قبول نمی کنند! وحتی بعضی از طریق قوای قضایی و امنیتی و پرونده سازی دنبال حذف کامل او می افتند؛ مثل بعضی طرفداران بازندگان۹۲ که اصلا منتخب را جاسوس و… دانستند!
بین “خطا” و “گناه” باید فرق نهاد. گناه و ترک فعل با قضایی اما سیاست خطا با روش مردمسالار و انتخابات عوض می شود.
روحانی از بعد هاشمی، مجمع شرکت نمی کرد اما رئیسی تذکر ترک فعلی به او نداد! برای سیاستهای غلط باید مردم را برگرداند؛ انگ زنی و طرف مقابل را اصلا فاسد خواندن و حذف کلی او خواستن، روش مردمسالار نیست.
بعضی ما حزب اللهی ها حتی از راه دادن رئیس جمهورهای سابق به بیت رهبری گله مندیم!
مردم می پرسند: چرا هرکس رئیس جمهور می شود، بعد بنام فتنه گر کنار گذاشته می شود؟!
️آیا رهبر انقلاب اورا بکلی کنار می گذارد یا همین باندهایی که دعوا را حاد می کنند؟!
برآیند این می شود که مردم بگویند آن که رای می دهیم، میشود فتنه گر و کنار گذاشته میشود، غیر آنها هم که خود منصوب اند؛ پس صندوق رای چیز بی خود و بی اثری است!
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
شفافیت در سه عرصه بروز میکند. شفافیت مالی، شفافیت در عذر خواهی و شفافیت در رای
امیرالمومنین(ع) وقتی به عنوان خلیفه وارد کوفه شدند می گویند این وسایل من است، اگر زمانی که از پیش شما رفتم بر این وسایل افزوده شده بود بدانید که من در حق شما خیانت کردم. مردم ما هم در این سال ها چه بسا بیشتر به دنبال شفافیت مالی نمایندگان بوده اند تا شفافیت در رای آن ها
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
در صورت تعارض شفافیت و اخلاق، اولویت با کدام یک خواهد بود؟
در مسائلی که حوزه عمومی مردم است همه چیز باید شفاف باشد اما در حوزه خصوصی زندگی افراد نمی توان ورود کرد.
شیعه و سنی روایتی را دارند که خدا لعنت کرده والی را که تجارت کند. یعنی کسی که هم در دولت باشد هم در بازار، هم رانت داشته باشد، هم قانونگذار باشد
برنامه جهان آرا – ۳۰بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان