(جستاری در اسوه گیری و استفاده ابزاری از تاریخ)
جلسه اول – ۱۴۰۴/۴/۶؛ حجت الاسلام قنبریان
از طرفی تاریخ (ظرف تجلی ولی خدا) برای استفاده ماست!/ از طرف دیگر مواجه با استفاده های ابزاری و دلبخواهی از تاریخیم!
اسوه گیری چگونه است؟
توجه به تجزیه و ترکیب وضعیت های اجتماعی
- تجزیه، عوامل و عناصر پدیده ها
ترکیب، تقدیر و نحوه چینش آنها با هم است
- گاهی عناصر ثابت اند اما در دو ترکیب مختلف دو حکم متفاوت می یابند!
مثال: ضیم (ظلم با ننگ) در مختصات علوی و مختصات حسینی
- در ماجرای پس از پیامبر(ص) بر حضرت امیر(ع) ضیم تحمیل شد!
– هم ابوسفیان شعرش را خواند هم صدیقه طاهره اشاره کرد! - در ماجرای عاشورا، قبول شهادت برای اباء از ضیم بیان شد!
این دو با عناصر شبیه هم، ترکیب متفاوتی دارند! - تحمل ضیم علوی، حفظ اسلام و تحمل ضیم حسینی پایان اسلام بود!
- “تحملوا الضیم منهم” درباره عامه هم برای حفظ مصالح کلی تر است!
- استفاده از این قاعده در جنگ اخیر با رژیم صهیونی!
دانلود سخنرانی «۰۴۰۴۰۶ – ما شبیه کدام تاریخیم» | «دانلود از پیوند کمکی“
ما شبیه کدام تاریخیم؟!
(جستاری در اسوه گیری و استفاده ابزاری از تاریخ)
جلسه دوم – ۱۴۰۴/۴/۷؛ حجت الاسلام قنبریان
- نگاه نظام مند و ترکیبی به جامعه دو سطح دارد:
طرح ترکیبی به حسب نظام ارزش
• مثل نقشه معماری یک مسجد یا پل است!
• کفر و ایمان هر دو نقشه کلی دارند؛ هم طرح تمدنی اسلام هم نقشه خاورمیانه آمریکایی
• حکمت ۳۱ نهج البلاغه (https://hadith.net/post/58926/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-31-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D9%80-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86/) طرح کلی و نقشه ایمان، کفر، شک و نفاق… - ساخت اجتماعی هریک از نقشه ها
• اینجا بنّایی آن معماری است؛ آن نظام ارزش اینجا یک ساخت اجتماعی می یابد.
• فرق ساخت اجتماعی با بنّایی مسجد این است که اینجا با اراده انسانها، گروه ها و… مواجه است نه آجر و خشت؛ لذا ممکن است ساخت اجتماعی عین نقشه نشود، مخلوط بدست آید.
• بین جامعه ساخت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) از این حیث فرق است!
• روایت امام سجاد(ع)، ساخت اجتماعی معاصر خود را می گوید!
* این جلسه پر است از تطبیقات و مثالها به شرایط جاری کشور؛ از دست ندهید!