سخنرانی شب شهادت امام هادی علیه السلام به همت هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران توسط حجت الاسلام قنبریان با موضوع «قساوت قلب سیاسی» منتشر می شود.
دریافت سخنرانی «قساوت قلب سیاسی» | “دریافت از پیوند کمکی“
- قلب و قساوت
قساوت خاموش شدن رادار و سنسورهای الهی سنجش است. - مجاری قساوت
در آیات قساوت قرآن، مجاری قساوت، اجتماعی سیاسی است:
۱. نقض میثاق
۲. طولانی شدن بازه زمانی تحقق آرمانها - قساوت سیاسی در جامعه ما
- چاره:
شرح صدر برای اسلام، چاره قرآنی قساوت قلب سیاسی
جنگ شناختی دشمن مزید طولانی شدن آرمان ها
دو وظیفه در “آیه استنباط”(۸۳نساء):
۱) امور امنیت و خوف به اولی الامر رد شود
۲) آنها استنباط و به جامعه آگاهی دهند - افراط و تفریط در ماجرای انتقام خواهی:
– بجای سؤال و حتی اشکال درون چارچوب، تضعیف و تحقیر و برچسب به نظام!
– مطلق حرف و سؤال، رد و صرفا بر اعتماد مبتنی شود! - اعتماد به مسئولین و هم عمومی بودن مسائل کشور دو اصل کنار هم
– رهبری به فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح هم دستور داد حرف های دانشجویان را بشنوند و حاضر به جواب شوند!
قساوت قلب سیاسی
چکیده سخنرانی شب شهادت امام هادی(ع)/ حجت الاسلام قنبریان / ۲۴دی۱۴۰۲/ هیات اصحاب الحسین(ع)/ دانشگاه تهران
قلب و قساوت
هدایت پذیر در قرآن تعریفی دارد: “من کان له القلب”(۳۷ق) کسی که صاحب دل باشد.
امیرالمومنین(ع) فرمود:”الرجل بِجنانه” مرد است و قلبش!(غرر الحکم)
قساوت، سنگین و سخت شدن این قلب است. خاموش شدن رادار و سنسور های سنجش! از این به بعد دیگر امواج امداد الهی و جریان ایمانی درک نمی شود و اشتباه محاسباتی رخ می دهد!
مجاری قساوت
بخلاف تصور عمومی مجاری قساوت قلب، فقط امور فردی و اخلاقی نیست. کلاس های اخلاق و تربیت اینرا تنزیل داده اند به بی حالی در مناجات و بعلت گناهان فردی و…
آیات قساوت قلب در قرآن مجاری اجتماعی-سیاسی برای آن می شمارد.
– در ماجرای بقره و بنی اسرائیل که بر سر پدیده ای اجتماعی اتفاق افتاده، وقتی پس از همه بهانه گیری ها، آن گوساله ذبح می شود و به مقتول می زنند تا زنده شود، با وجود بروز یک معجزه، قرآن می فرماید: “ثم قست قلوبکم من بعد ذلک”! بعد از این قلبهایتان دچار قساوت شد.
دو مجرای قساوت:
- نقض میثاق:
آیه ۱۳مائده می فرماید: بخاطر نقض میثاقشان، لعنت شدند و جعلنا قلوبهم قاسیه: قلبهایشان قسی قرار داده شد!
آیا نقض میثاق فقط در حوزه فردی و عهد شخصی با خدا رخ می دهد؟!
آیا نقض میثاق های بزرگ اجتماعی-سیاسی این پیامد را ندارد؟!
یک مسئول در نظام اسلامی اگر میثاقی مثل قانون اساسی (میثاقی ملی-اسلامی) را نقض کند، دچار این “جعل قساوت” نمی شود؟!
از همین جا راهدار ملکوتی او و سنسورهای ایمانی اش از کار می افتد؛ از اینجا به بعد دچار اشتباه محاسباتی خواهد شد! - طولانی شدن بازه زمانی تحقق آرمانها:
آیه۱۶ حدید می فرماید: ولایکونوا کالذین اُوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم: مثل اهل کتاب قبلی نباشید که زمان برشان طولانی شد، پس دلهایشان قساوت گرفت!
اَمَد یعنی بازه زمانی. آن کتاب و آیین جدید، آرمانها و اهداف و ارزشهایی داشت، تحقق آن به طول انجامید؛ همین طولانی شدن موجب قساوت قلب رهروان شد!
این قسم برای مردم و پیروان درس آموز است.
تطبیق آیه۱۶ حدید:
– خود آیه ناظر به اهل کتابِ قبل اسلام است. بنی اسرائیل نمونه بارز آن است.
– امام باقر(ع)، آیه را بر بنو اسماعیل هم جاری می داند. کارگزاران بیت الله الحرام بودند و حج و امر دین مردم را بر پا می داشتند تا در زمان عدنان بن اُدَد دچار “فطال علیهم الامد فقست قلوبهم” شدند؛ فساد کردند، بدعت گذاشتند و برخی، برخی دیگر را اخراج کردند و…
– امام صادق(ع) آیه را بر غیبت امام زمان تطبیق داد (الغیبه النعمانی ص۲۴)
اَمَد یعنی بازه زمانی غیبت طولانی شد، برخی دچار قساوت شدند!
عجیب است انتظار، دل را روشن اما در حالتی دیگر طولانی شدن امد، برخی را دچار قساوت می کند.
این آیه در جمهوری اسلامی!
برخی ذی نفوذ، مسئول و… با نقض میثاق اسلامیِ مردم دچار آیه۱۳ مائده می شوند و از این مجرا دچار قساوت قلب سیاسی می شوند.
برخی کنش گران و فعالان سیاسی اجتماعی هم بخاطر طولانی شدن تحقق آرمانها، سنگ اندازی های گروه اول و… دچار آیه۱۶ حدید می شوند و به قساوت قلب سیاسی می رسند!
رهبرانقلاب صریحاً از هردو حذر می دهد: “تشکیل حکومت برای تحقق آرمانهاست. اگر حکومت تشکیل شد ولی در جهت تحقق آرمانها پیش نرفت، حکومت منحرف است این یک قاعده کلی است این یک معیار است. [نقض میثاق] ممکن است تحقق آرمانها سالهایی طول بکشد، موانع و مشکلاتی بر سر راه وجود داشته باشد[طولانی شدن اَمد] اما جهت حکومت، جهت و سمت گیری این قدرتی که تشکیل شده است، حتما باید به سمت آن هدف و آرمانها و آرزوهایی باشد که شعار آن داده شده است و داده می شود و در متن قرآن و احکام اسلامی وجود دارد”(۷۵/۹/۱۹)
چاره چیست؟
چاره را قرآن “شرح صدر برای اسلام” معرفی می کند.
آیه ۲۲زمر آیه دیگر قساوت قلب در قرآن در مقام چاره است: افمن شرح الله صدره للاسلام فهو علی نور من ربه فویل للقاسیه قلوبهم من ذکر الله.
شرح صدر برای اسلام را مقابل همان قاسیه القلوب می شمارد. شرح صدر یعنی فراخی سینه و حوصله برای تحقق اسلام در خود و جامعه؛ یعنی همان حوصله و تدبیر در تحقق آرمانها و اهداف و آرزوها.
سیاست گذار و مجریان باید در کوتاه کردن اَمد و بازه زمانی ها بکوشند تا ریزش ها کم شود. کنش گران و فعالان اجتماعی سیاسی وفادار باید شرح صدر برای این تحقق را در خود درست کنند. زود از کوره و میدان در نروند؛ سنگ اندازی ناقضین میثاق حتی در لباس مسئول و کارگزار آنها را دلسرد نکند بلکه تدابیرشان و راهبردشان را فراگیرتر کند.
* برای مباحث اخیر (انتقام ترورهای اخیر و شهدای کرمان) هم باتوجه به آیه استنباط(۸۳نساء) بیاناتی ارائه شد که میتوانید در فایل صوتی بشنوید!