سخنرانی ایراد شده توسط حجت الاسلام قنبریان در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) -فاطمیه اول- با موضوع «ده کار ویژه سیاسی اجتماعی عدالت» منتشر میشود.
دریافت جلسه نخست «ده کار ویژه سیاسی اجتماعی عدالت» | “دریافت از پیوند کمکی“
دریافت جلسه دوّم «ده کار ویژه سیاسی اجتماعی عدالت» | “دریافت از پیوند کمکی“
دریافت جلسه سوّم «ده کار ویژه سیاسی اجتماعی عدالت» | “دریافت از پیوند کمکی“
دریافت نسخه رونوشت مطالب مطرح شده در این سه جلسه بصورت فایل PDF
خلاصه مباحث مطرح شده:
این ده تا ذیل دو کارکرد اساسی عدالت قرار می گیرد:
الف) تصحیح رابطه مردم-مردم
ب) تصحیح رابطه حاکم-مردم
- قوام مردم(جعل الله سبحانه العدل قواما للانام)
تبیین و هم خوانش تاریخی!
مواسات کافی نیست! - پیوند و همدلی مردم(جعل العدل تنسیقاً للقلوب)
تبیین و هم مثالهای تاریخی و معاصر! - اصلاح و تربیت(یُصلح البرّیه)
عدالت گستری هم عامل تنزّه مردم از حقوق الناس و هم حقوق الله(تنزیهاً من المظالم و الآثام)
عامل درونی و بیرونی مظالم؛ توضیح با مثالهای عینی
فرمود: “سستی حاکمیت از جور او بر مردم شدید تر است” چون ظلم مشاع موجب میشود!
- الفت مردم-حاکم(ایناساً للرّعیّه)
عدل بخاطر قاعده مندی، تسویه دارد پس مألوف است
امیرالمومنین و گردنبند عاریه ای دخترش؛ نمونه های ما!
- حصن و سپر دولتها(جُنه الدُّوَل)
قاعده مندی نزد افکار عمومی قابل دفاعش کرده
جور هم نورزیده که مظلومین علیه او بشورند
فرمود: بهترین انتخاب و نیکوترین پشتیبان اجرای عدالت بشکل بالسویه بین خواص و عامه است.
- ثبات و استمرار(ثبات الدُّول باقامهسنن العدل)
انطباق بر ناموس تکوینی عدل الهی
- مقهور کردن دشمن و معترض(یُقهَر المُناوی)
آمریکاستیزی با قسط و عدالت اجتماعی باید گفتمان شود
خوانش “مُقسط” از “قوی شویم”
فرمود:”العدلُ نظامُ الإمره: عدالت امارت و حکمرانی را نظم می دهد”. هندسه وحدت ملی، امنیت ملی و اقتدار ملی و… با آن منتظم می شود.
- آبادانی شهرها(ماعُمرت البُلدان بمثل العدل)
خوانش تاریخی: نحوه وضع مالیاتها، جزیه ها، خراج ها+نحوه عطایا و سهام بیت المال= ویرانی یا آبادانی شهرها…
اصل ۴۸ قانون اساسی و مشکلات سیاسی امنیتی نقض آن
- گشایش و رغبت در ورود به اسلام(تَسنیه للاسلام)
سبب مسلمان شدن اهل کتاب در عهد نبوی؟
اگر برخی کشورهای مسلمان[بگو نفتی] جزء ۱۰فاسدترین بودند اما جزء ۲۰کشور فاصله طبقاتی کمتر نبودند…؟!!
- حیات احکام واحیاء تفکر دینی(حیاه الاحکام)
درون کشور اسلام هم ممکن است “فکر دینی” بمیرد!
تبعیض در احکام یا اجراء موجب مرگ فکر دینی!