دریافت صوت جلسه نهم«۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب» | «دریافت از پیوند کمکی»
جرعهای از رشحات المعارف
جلسه نهم: حجابهای هفت گانه(۱)
اول یک مقدمه:
در فهم عارفان، “قرب” و نزدیکی به خداوند، با “علم حضوری” به اوست.
“بُعد” و دوری از خداوند هم چیزی جز “جهل” و فقدان یقین نیست.
در تعابیر دینی سه چیز داریم:
– اسلام: همین شهادتین گفتن و مسلمان شدن.
– ایمان: باور کردن و دل سپردن به حقایقی غیبی است. عقل ثابتش کرده اما مشاهده نشده است.
– ایقان: یقین پیدا کردن به آن حقایق است که درجه اعلی آن، یافتن و مشاهده قلبی آنهاست.
این همان منزلت مقرّبین است.
چهار حجاب بین ما خداوند:
خداوند اوج تجرد و بیحدی است. ما موجودی محدود و مادی هستیم. بین ما و خداوند چه حجابهائی هست؟ و چگونه میتوان آنها را درید؟
- خود ماده:
اگر علم، قرب است؛ جهل و بیخبری، بُعد و حجاب است.
شرط علم، حضور معلوم است. اشیاء مادی ، هیچ چیز درشان حضور ندارد. خودشان هم نزد خودشان حاضر نیست. یک کتاب از جلد خود خبر ندارد! از صفحه چندم خود بیخبر است!
بدن ما، خودش و خودش اینچنین است. اگر میبینی از اجزایش خبر داریم بخاطر”روح” است نه بدن که ماده است[۱].
- متعلق به ماده(مادی):
روح ما خود مجرد از ماده است و لایق علم حضوری، اما متعلق به بدن مادی شده است؛ این تعلق حجاب دوم است.
“روح نسبت به تمام محسوسات مُلکی، مُدرِک [درک کننده] است، ولی عالم ماورای طبیعت را ادراک نمیکند؛ زیرا تعلق و بستگی به بدن ملکی دارد. اگر از این حجاب رست و تعلق به بدن ملکی را رها کرد، مُدرک محسوسات برزخی میشود[۲]”
رویا سادهترین کاهش این تعلق است. خواب مصنوعی، خواب مغناطیسی یا مردن (اختیاری یا اضطراری) نمونههای دیگر ترک این تعلق است.
- بدن برزخی
تازه روح از ماده ترک تعلق کند، در خواب و مکاشفه و… باز بدنی دارد؛ مادی نیست اما جسمانی است یعنی سه بعدی است و از سه جهت محدود است.
- تعلق به بدن برزخی
غیر از خود آن بدن، تعلق آن هم حجاب است. “تا در بدن برزخی است و تعلق به آن دارد، مُدرک ماورای برزخ که عالم مثال یا عالم فوق عرش است نیست و محجوب از آن عالم است[۳]”
علی التشبیه چنانچه اینجا باید چشم بر نامحرم ببندی تا تعلق کم شود و ملکوتی شوی؛ اگر اهل مکاشفه هم شدی باید چشم بر حورالعین ببندی تا بالاتر روی!
راه طولانی است و سالک پُر تلاش میخواهد…
٭ تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
[۱] ر.ک: ص۴۹و۵۰
[۲] ص۵۰
[۳] ص۵۰