دریافت صوت جلسه هفتم«۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب» | «دریافت از پیوند کمکی»
جرعهای از رشحات المعارف
جلسه هفتم: مراتب ظهور اعمال
آیت الله شاه آبادی(ره) این را کشف بزرگ محمدی(ص)خواند که: “جزا”، “خود عمل” است.
“وَجَدوا ما عَمَلوا حاضراَ[۱] همان که عمل کرده اند را حاضر میبینند”
“بَدا لهُم سَیئات ما کَسَبوا[۲] گناهانی که انجام دادند برایشان آشکار میشود”.
نکته کلیدی مراتب این ظهور است:
عمل، سه مرتبه دارد:
- پیکره ظاهری عمل: همین نماز ظاهری، همین انفاق کردن، همین باد به سینه انداختن و…
️این در همین دنیا و “عالم مُلک”، ظاهر و آشکار است. - مرتبه خُلقی و نفسی عمل:
کریم بودن مال نفس است و روح انفاق ظاهری است. خود بزرگبینی همین طور، روح اعمال متکبرانه است و…
این ملکوت عمل است. در برزخ آشکار میشود. دنیا نمیتواند آنرا کامل روشن کند. “برزخ” آشکارش میکند.
کسی چشم ملکوتی داشت، حقیقتش را همین جا میبیند. - مرتبه عقلی و ریشه عقیدتی عمل:
آن کرامت نفس، ریشه در باوربه پستی دنیا و جاودانگی آخرت است. فراموشی عظمت خداوند است که منشأ تکبر میشود.
این مرتبه از عمل در “قیامت” آشکار میشود. برزخ برای نمایان کردن باور کافی نیست.
آیت الله شاه آبادی می فرماید: “این کشف بزرگ خاتم الانبیاء است که میفرماید ای اهل عالم، بدانید وآگاه باشید که هرچیزی و هر عملی در عالم دو صورت دارد: ملکی و ملکوتی، شهودی و غیبی.
آنچه در ملک است، شهود میکنی؛ ولی آنچه در برزخ است از ملک غائب است و نمایش آن در دنیا میسر نیست؛ زیرا لامپ دنیا، کوچک و محدود به حدی است. تمام “احسانات ملکی”، در برزخ ظهور میکند. “معارف و قرب”، در ملکوت. زیرا برزخ، استعداد ظهور لامپ آن را ندارد. همچنان که لامپ دنیا برای ظهور حقایق برزخی کوچک است، لامپ برزخ هم برای نمایش معارف و قرب، کوچک است[۳].”
از همین جا معلوم میشود چگونه تکرار عمل بد، به کفر می انجامد. (عاقبه الذین اسائوا السوء ان کذبوا بآیات الله)…
میفرماید: “در اینجا میان تو و نظرت به صورت زیبای نامحرم، “نور” فاصله است؛ و در آنجا “نار” ! اینجا صورت زیبا است و در آنجا صورت زشت! در اینجا فعل و آرزو است به ملاقات و آرزوی وصال ؛ و در آنجا آرزوی بُعد و دوری است از شدت تنفر! چنان که میگویی: یا لیت بینی و بینک بُعد المشرقین فبئس القرین[۴]. همین خود عذاب است؛ ولی به محض چشم بر هم نهادن و به نامحرم نگاه نکردن و ترک این معصیت، خمیر مایه خلقت حور در بهشت است[۵]“
٭ تفصیل مطلب را در فایل صوتی بشنوید.
[۱] کهف/۴۹
[۲] تحریم/۷
[۳] ص۳۹
[۴] زخرف/۳۸
[۵] ص۴۰