حجتالاسلام و المسلمین قنبریان استاد حوزه و دانشگاه:
به نظرم این ۲ مرحله پیوستنگاری عدالت که شما در متن آوردید خیلی معنادار و واقعبینانه است. پیوست عدالت در مرحله و گام اول خود «توجیه موجه بودن و همراستایی هر خطمشی با عدالت اجتماعی» است که به یک معنا همان عدالت حداکثری است و در مرحله دوم «طراحی بسته جبرانی و کاهش عوارض بیعدالتی در یک خطمشی» است که نوعی نگاه حداقلی با خود دارد.
عمل همیشه در عالم تزاحمات است و چارهای از این اقتضائات نیست. این خلط اشتباه را باید اصلاح کرد. علیرغم اینکه عدالت و عدالتخواهی یک ارزش مطلق است اما خطمشی عادلانه و عمل عدالتخواهی تابع احکام عمل است و باید مختصات زمانی و مکانی را در آن دخالت داد. پیوست عدالت برای یک سیاست ضدعدالت به این معنا که عوارض آن را کاهش دهیم اگرچه کمی معقول اما نوعی پینهدوزی است و نوعی توجیه برای آن میشود و در عمل نیز تبعات ناعادلانه بعدی در پی دارد. در این موقعیتها بهتر است که عَلَم عدالت را عقب بگذاریم و اصلاً وارد پیوستنگاری چنین سیاستهایی نشویم.