۲۰/ سلسله بحث درس های نهج البلاغه

جلسه بیستم «سلسله بحث درس های نهج البلاغه»، مورخه ۵ آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. صوت این جلسه منتشر می‌شود.

دریافت جلسه بیستم «سلسله بحثهای نهج البلاغه» | “دریافت از پیوند کمکی


اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون

حکمت۱۰۸

 

مقدمه

  • کنش ها و واکنش های فردی، اجتماعی ما برآیند کنش ها و واکنش های درونی ماست…
  • یک کنش گر اجتماعی( حتی خانوادگی) گاه:

– درک انسداد می کند ،گاه گشایش!

– گاه معترض و ناراضی و گاه آرام و راضی!

– گاه به او میل می شود و دستاوردی دارد و گاه آسیب می بیند و سرمایه اش ریزش می کند!

  • همه این حالات در قلب او شکل می گیرد و از آنجا منشاء کنش یا واکنش او می شود.

حضرت امیر(ع) می فرماید:” برای قلب جوشش هایی از حکمت و فضایل و اضداد آنها هست”

  • نکته مهم و کلیدی این است که این دوگانه ها یک نقطه تعادل دارند و یک افراط و یک تقصیر( تفریط)؛ تقصیرش مضرّ است و افراطش مفسد!(” فَکُلُّ تَقصیِر بِه مُضِرَ وَ کُلُّ اِفراط لُه مُفسد)

 

فهرست ۵دوگانه مهم در حکمت۱۰۸:

  1. رجاء_ یاس( درک گشایش_ انسداد)
    -اگر در رجاء افراط شد؛ ذلت طمع پیدا؛ و حرص هلاکش می کند!
    – امید وقتی پیوندی با منیّت و خودخواهی بخورد، طمع و حرص میشود و کنش را فاسد می کند.
    -اگر یاس و انسداد مستقر و مالک قلب اوشد؛ تاسف او را می کشد!
    – این جانب تفریط است و تاسف ، کنشگری مفید را از او می گیرد.
  2. غضب_ رضا( نارضایتی و اعتراض_ رضایت و آرامش)
    عارض شدن نارضایتی و غضب؛ موجب شدت کینه میشود!
    – به کینه که می رسد ،کنش را فاسد می کند ، نقد را، نهی از منکر را و…!
    – از آنسو اگر خوشوقت شدن با رضایتمندی( ولو نسبی) پیدا شد؛ موجب فراموشی تحفّظ و مراقبت میشود!
    – این هم مضرّ است ، کنش های پیش رونده را می گیرد و…
  3. خوف_ امنیت( نگرانی ها_ ایمنی ها)
    – اگر خوف و ترس بر قلب غالب شد؛ مشغول محافظه کاری می شود!
    – محافظه کاری مفسد است و کنشگری را فاسد می کند، تکالیف فوت میشود…
    – اگر احساس امنیت وسعت بگیرد؛ غفلت و غرّه شدن او را می رباید!
    – این هم تفریط مضرش؛ فریب خود خوردن و خودبینی و خود محوری در کنشگری های اجتماعی از اینجاست…
  4. مال و غنی_ مصیبت و فقدان( دستاورد_ آسیب)
    – اگر از مالی سود برد[ یا به او میل شد، سرمایه اجتماعی یافت] ؛ احساس بی نیازی به طغیانش می کشد!( افراطِ مفسد)
    – اگر در مقابل، مصیبتی اصابت کرد[ آسیب اجتماعی] ؛ بی تابی اش موجب رسوائی اش می شود!
    – اگر دچار فقر و فاقه[و ریزش سرمایه اجتماعی] شد؛ مشکلات ناشی از آن مشغولش می کند( و از وظایف باز می ماند)
    – مصیبت و فاقه، دو تفریط آن مال و غنی است که به کنشگری درست ضرر می زند…
  5. گرسنگی_ سیری( نابهره مندی_ بهره مندی)
    – گرسنگی و نابهره مندی؛ زمینگیرش می کند!
    – پرخوری و شکم پروری ( و بهره مندی) او را به رنج می اندازد!
    ( متن حکمت ۱۰۸ را اینجا بخوانید)

 

اوج عرفانی عدالت خواهی

امام خمینی ؛

– اتصال این نقاط تعادل درون را /به عدالت اجتماعی بیرون( که محصول کنش های عادلانه عدالتخواهانه است)/ به تعادل انسان کامل( که مظهر اسماء حق است)/ به تعادل آرایش اسماء الهی / وصل می کند  که یک خط مستقیم می شود.

– این همان صراط مستقیم و عدالت در تعریف جامع آن: استقامت بر صراط مستقیم است؛ از تعادل درون تا تعادل و توازن بخشی قوای اجتماع تا تجلی متوازن اسماء !

– امام(ره) بر این اساس: عدالت خواهی را بسط صفات حضرت حق در عالم می خواند!

این اوجِ همان شرط معنویت برای عدالتخواهی در بیان رهبر انقلاب است.

( تفاصیل را در فایل صوتی بشنوید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *