حجت الاسلام قنبریان در مورخه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱، میهمان برنامه سوره فصل کوفه بوده است. این برنامه با موضوع «روانشناسی اجتماعی کوفه» در شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. فایل صوتی و تصویری این برنامه جهت استفاده علاقه مندان منتشر میشود.
دریافت با کیفیت [۱۴۴P | 240P | 360P | 480P]
دریافت فایل صوتی «روانشناسی اجتماعی کوفه» | “دریافت از پیوند کمکی“
کوفه یک پادگان شهر!
قسمت اول؛ برشی از برنامه سوره، فصل کوفه؛ مورخه ۱۹/۰۵/۱۴۰۱
- وقتی یک شهر و مدنیت روان اجتماعی متناسب با لشکر فتوحات می گیرد!
یک پادگان شهر، نظامی گری_نمایه مسلمانی را در روان اجتماعی اش دارد!
آزادی، مردم سالاری و… را کمتر بر می تابد! - کمی در اینباره بشنوید!
کلیشه غلط برای طبقه بندی والیان!
قسمت دوّم؛ برشی از برنامه سوره، فصل کوفه؛ مورخه ۱۹/۰۵/۱۴۰۱
- دوگانه غلط خلیفه دوم برای والیان کوفه: مومن ضعیف_فاسق قوی!
گان درست، “مومن امین و قوی” بود که در عرصه نظامی اشداء علی الکفار و در مدنیت، رحماء باشد؛ حذف شد!
این دوگانه، کلیشه ذهن کوفه شد و علی(ع) و عمار هم در مومن ضعیف دسته بندی می شد! - کمی دراینباره بشنوید!
نهضت اول کوفه!
- کوفه سه نظام (خلفای ۲و۳/ علوی/ اموی) و دو نهضت (علیه عثمان/ نهضت حسینی) دیده!
- نهضت علیه عثمان بالاصاله کوفی است!
عامل اصلی تبعیض های عثمانی_اموی است.
گوشه ای از این تبعیض ها بشنوید!
ابوموسی تمثال روان اجتماعی کوفه!
- روان اجتماعی کوفه: نظامی گری_نمایه مسلمانی است؛ ابوموسی مجسمه آن است. فرمانده فتوحات و معلم قرآن یمنی ها!
اورا خود کوفه برگزید! - گرچه او گذاری است برای والی فاسق قوی!
- کمی در اینباره بشنوید و تفصیل را در فایل صوتی اینجا بشنوید.
علیِ مردمسالار در پادگان شهرِ کوفه!
- روان اجتماعی پادگان شهر مظاهر مردمسالار و آزادی بخش علوی را برنمی تافت و سردستش پا می شد!(چند مثال را در ویدئو ببینید)
- اقتصادِ جنگ پایه ی کوفه، جنگهای بدون غنیمت علی(ع) را دوست نداشت!
- این روان اجتماعی و اقتصاد سیاسی فرماندهان فتوحات را می پذیرفت حتی زیر پرچم یزید(در دوره ولایتعهدی) برای فتوحات شام ۲۵هزار نیرو می دهد!
- کمی در اینباره ببینید و تفصیل را در فایل صوتی کامل اینجا بشنوید.
ملاحظه ای بر فرمایش دکتر رجبی دوانی
- اسلام علوی بخلاف اسلام اموی، فَتک ندارد!
مسلم(ع) بدین خاطر عبیدالله را در خانه هانی غافلگیرانه نزد! - البته “فتک” غیر از “اغتیال” است. هردو غافلگیرانه است لکن در فتک نوعی امان و تامین هست بعکس اغتیال که در حالت جنگی و رفع امان است.
– زدن فرمانده جوخه ترور سردار دلها فتک نیست.
– زدن سلمان رشدی پس از اعلام عمومی و زیر تامین دشمن بودنش، فتک نیست.
– اما خفت گیر کردن یک اهل ذمه، یک دگر اندیش زیر چتر تامین نظام و… فتک است و “الاسلام قیّدُ الفتک” اسلام فتک را در بند کرده است.
– عبیدالله مهمان هانی بود و مهمانی بمثابه تامین دادن است، غافلگیر زدنش فتکِ ممنوع در اسلام است. - موارد شمارش دکتر رجبی در سیره رسول الله(ص) همه از موارد اغتیال اند نه فتک!
*فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید.
مستند معنای بیان شده از فتک:
- “الفتک هو القتل بعد الامان غدراً”(مکاتیب الرسول ج۳ص۴۰)
- در حاشیه بحار الانوار در معنای “الایمان قیّد الفتک” آمده: “الایمان یمنع من الفتک الذی هو القتل بعد الامان غدراً”(بحار ج۴۴ص۳۴۴)
- مرحوم مجلسی همین نکته را درباره قاتل زبیر که حضرت امیر(ع) درباره اش فرمود: بشّر قاتل ابن صفیه بالنار آورده: چون جنگ را رها کرده بود و پیامبر(ص) فرمود: الایمان قید الفتک(بحار ج۵۰ص۱۶۸)
- محققین میتوانند ذیل همین روایت در کلمات فقهاء در بحث ساب النبی و نواصب و بحث های مستقل درباره ترور نظرات و مبانی را ملاحظه کنند. مبنای یاد شده در ویدئو به نظر گوینده با ادله مختلف ترجیح داشت.
الهیات قعود، دکترین کوفه ی بیطرف، ایده حکمیت!
- حتما الهیات قعود در اول خلافت حضرت امیر(ع) را بشنوید: عده ای آزادانه بیعت نکرده، عده ای بیعت جنگ نکردند!
- این الهیات را ابوموسی در کوفه، مملکت دار کرد! دکترین کوفه بیطرف بین مدینه -بصره و مدینه- شام ساخت!
- این الهیات و دکترین، ۳۰هزار بیطرف در صفین از اردوگاه علی(ع) جدا کرد!
- پدر حکمیت، ابوموسی بود و قبل از صفین طرح کرده بود؛ حالا دانش آموزان یمنی او در سپاه پس از قرآن بر نیزه شدن طرحش کردند!
- اشعث و معاویه صبح لیله الهریر زمینه اش را ساخته بودند!
- این قطعه مهم و عبرت انگیز را ببینید.
- *فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید.
اهالی تپه ندبه!
- کربلا سه صف بود نه دو صف! صف بزرگتر اهل قعود بودند که اینبار روز عاشورا بر تپه ای جمع شده برای حسین(ع) ندبه می خواندند و گریه می کردند!
- این صف را مبلغین ما خوب برای مردم نخوانده اند!
- همه جوانان کوفه به نخلیه اعزام و هر یک در گروه های ۱۰۰۰ نفری به کربلا اعزام می شدند اما فقط ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر به کربلا می رسید بقیه بخاطر کراهت از کشتن حسین(ع) در شیارها و بیابان فرار می کردند! اینها روز عاشورا اهالی تپه ندبه شدند!
- در جامعه اسلامی و جبهه حق و مستضعفین، قعود کم کردن از اردوگاه حق و به نفع دشمن مستکبر است!
* این عبرت بزرگ را در ویدئو ببینید. صوت کامل را در اینجا بشنوید.
ویروس اموی مغایر با استانداردهای انقلاب اسلامی!
در آخر گفتگو محل سؤالی از مواردی شدم که امنیت با قهر و غلبه تامین یا فساد بخاطر کارآمدی توجیه می شود! این پاسخ بنده بوده است!
- بدتر از به کارگیری مؤمن ضعیف، امپراطوری رسانه ای است که دوگانه مومن ضعیف_فاسق قوی را کلیشه می کند و مومن اصیل را هم ضعیف جا میزند!
- باید مراقب ویروس اموی باشیم که استانداردهای انقلاب اسلامی را نشکند. ویروس اموی؛ شمشیر و امنیت اش بر آزادی و مردمسالاری حکومت می کند. راه حلی که از آزادی و مردم سالاری می گذرد نباید به این ویروس مبتلا شود.
- ساخت و پاخت با ظالمین و ساکت کردن ضعفاء یک امنیت ناپایدار است که زیر خود آشوب و ضرورت امنیت بیشتر و شمشیر آخته تر دارد (بالإدهان و المصانعه عند الظلمه تأمنون)
- منصفانه و بدون ذهنیت بشنوید.
همیشه دلم میخواست تمام فصلهای سوره رو گوش کنم خدا رو شکر و خدا رحمت کنه مرحوم آقای دوانی رو