سخنرانی/ جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)

دانلود شب نخست «جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)» | “دانلود از پیوند کمکی

دانلود شب دوّم «جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)» | “دانلود از پیوند کمکی

دانلود شب سوّم «جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)» | “دانلود از پیوند کمکی

دانلود شب چهارم «جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)» | “دانلود از پیوند کمکی

دانلود شب پنجم «جنگ فقر و غنا در ادبیات قرآن و اهلبیت(ع)» | “دانلود از پیوند کمکی

(پیوست عدالت بر جنگ)

جلسه اول – ۲۹مرداد۱۴۰۴؛ حجت الاسلام قنبریان؛ هیأت لبیک مشهد

 

چرا امام خمینی در پیام قطعنامه از شروع جنگ فقر و غنا و استکبار و استضعاف و پابرهنگان و مرفهین بی درد گفت؟!

چرا یک مرجع دینی از ادبیات جنگ کفر و ایمان، شرک و توحید استفاده نکرد؟!

متهم کردن این ادبیات به مارکسیسم!(مصطفی ملکیان / اندیشه پویا ۲۱آبان۹۳)

 

دو گونه دوگانه:

۱. کاذب و فیک: مثل جنگ داعش را جنگ ستی و شیعه خواندن

۲. راستین:

الف) حق و باطل، ایمان و کفر، توحید وشرک…

ب) عدالت و ظلم، استضعاف و استکبار

 

دوگانه راستین الف چه وقت به جنگ می رسد یعنی دیگر بیان، احتجاج، مناظره و مباهله و… تمام و جنگ می شود؟!!

وقتی کفر، شرک و باطل در مجتمع انسانی در قدرت یا ثروتی متمرکز و دست به ظلم بزند!

 

شاهد: آیه۳۹ حج

اساسا طاغوت، کفر و شرک و باطلی است که طغیان کرده، زمینِ طغیان او در اجتماع انسانی و علیه بندگان خداست؛ یکی کفر به ظلم کشیده است!

مقایسه فرعون در دو پلن: ۳۶و۳۷ غافر/ و ۴۳طه!

 

شورش اقتصادی را هم قرآن “بغی” می خواند! ولو شمشیری نکشیده و کسی را نکشته!

 

شاهدی دیگر: ۴دسته معارضان انبیاء از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

 

جلسه دوم – ۳۰مرداد۱۴۰۴؛ حجت الاسلام قنبریان؛ هیأت لبیک مشهد

 

یادآوری سخن قبل با آیه۷۵ نساء!

 

چرا بنیان های اصیل مثل حق و باطل، توحید و شرک، ایمان و کفر در مجتمع انسانی در قامت عدالت و ظلم، جنگی می شوند؟!

توحید در ساحت اجتماعی، عدالت می سازد:

توحید یعنی عالم در دوصف: خدا/ همه موجودات دیگر

انحصار مالکیت همه چیز در دست خدا (توحید مالکیت)= فرصت برابر در صف دوم (عدالت)!

 

استئثار و تبعیض، نفی این برابری فرصت و پیدایش جامعه طبقاتی!

شرک تئوریِ توجیه جامعه طبقاتی بود تا یک صف بودن بندگان در مقابل خدا را به هم بزند و دو صف کند؛ صف فرعون ها قارون ها را جدا کند!

به دو قرائت:

  1. خدایان متعدد برای این دوصف؛ نیمه خداها و بشر معمولی!
  2. یک خدای واحد اما دو مخلوق: پسران خدا(عزیر و عیسی و…) و مردم عادی!

شرک و توحید از اینجا (ظلم و تبعیض) جنگی شدند!

 

شاهد دیگر: مقایسه مسیحیان نجران با یهود مدینه!

هر دو کفر به پیامبر(ص)؛ یکی تا مباهله اما یکی تا خیانت و جنگ!…

فرق مباهله با یوم الزینه فرعون!

 

پیشنهاد شراکت در اقتصاد و سیاست به پیامبر(ص) و راهبردی که امروز “تغییر با تجارت” نامیده میشود!

پاسخ پیامبر(ص): اگر خورشید در دست راستم و…!

پیامبر(ص) دنبال نظم نوینی بود لذا فرمود اگر شما ایمان بیاورید ریاست عرب و سلاطین بهشت نصیبتان می شود!

ما نباید فقط قسمت اول سخن پیامبر(ص) را بگوییم و دنبال کنیم!

 

جلسه سوم – ۳۱مرداد۱۴۰۴؛ حجت الاسلام قنبریان؛ هیأت لبیک مشهد

 

نه ریشه های کفر و شرک جنگ تکذیب شود / نه جنگ به اینها نسبت داده شود!

سه نسبت: بالذات / بالتبع / بالعرض

 

شاهدی دیگر: امیر(ع) در خطبه۴۳ می فرماید یا باید کافر شوم یا با حزب اموی بجنگم!/ اما نام جنگ را قاسطین می گذارد!

قاسطین مقابل مقسطین است یعنی همان جنگ ظلم و عدالت!

 

شاهد دیگر از رهبر انقلاب(۲۵تیر۷۶):

چرا درباره مهدویت میگوییم یملأ الله به الارض قسطا و عدلا؟ چرا نمی گوییم: “دیناً”؟!

 

ایمان و کفر در لحظه قسط و جور، جنگی می شوند/ جنگ استضعاف و استکبار و اقامه قسط هم عالم را پر از دین و ایمان (نه تقدس بازی) می کند!

 

نزاع از سوی علی(ع) برای حکومت کردن نیست؛ حکومت برای قسط و بعد کمالات انسانی است

اما از سوی جریان رقیب، برای زمامداری(جور) و استئثار(تبعیض) است. صراحتا در جریان صلح امام مجتبی(ع) گفت برای دینداری با شما نجنگیدم، جنگیدم تا بر شما امارت کنم!

 

جنگ فقر و غنا و استضعاف و استکبار در دنیای ما!

 

چرا بین آن همه صحنه حماسی و سینمایی، انگشتر دادن در نماز علامت ولایت شد؟!

ولایت برای قسط است!

 

ولایت، خودش هم عدالت سیاسی است!

 

جلسه چهارم – ۱شهریور۱۴۰۴؛ حجت الاسلام قنبریان؛ هیأت لبیک مشهد

 

سخن بلند علامه طباطبایی درباره عدالت و آزادی و لزوم از بیخ کندن متضادهایش در جامعه (ترجمه المیزان ج۳ص۳۹۱و۳۹۲)

 

“مقاومت” ، معنایش همین مقابله با بغی به غیر حق و تحکم اراده بیگانه است

توسعه شیب دار غرب!

 

دو سناریو در مواجهه با طرح غرب در منطقه اسلامی:

  1. سناریویی که به نام تقدم انقلاب اسلامی شناخته شده:
    طرح بیگانه، برای کل منطقه است/ پس مقاومت هم باید در کل منطقه شکل گیرد/ راهش احیای امت اسلامی/ بدون دولت، امت در خیابان می‌ماند بلکه سرکوب می‌شود پس به دولت‌های مقاومت باید رسید!
    دولت‌های مقاومت، جمهوری‌های مستقل نه زیر سلطه ایران! / اما ایران هراسی جواب داد!
    تنزیل به هسته‌های مقاومت! / مقابل فشار تحریم چه؟ : ایده‌های بازار و پول مشترک اسلامی! و…! / این قسمت هم نشد! / چرخش به شرق و تعاملات با همسایه!
  2. سناریوی تقدم جمهوری اسلامی ایران بر انقلاب!
    استراتژی ای اروپایی: تغییر از طریق تجارت!/: تقدم ثروت ملی بر قدرت ملی / در بیان دکتر روحانی/ در بیان دکتر سریع القلم

یک قطر یا ایران؟!

 

مشکل اصلی دو جناحی که این دو راهبرد را گرفته‌اند:

رد راهبرد دوم در سیره پیامبر (ص) و امام رضا (ع)

نقصان عملی راهبرد اول با توجه به سیره پیامبر (ص)

 

جلسه پنجم – ۲شهریور۱۴۰۴؛ حجت الاسلام قنبریان؛ هیأت لبیک مشهد

 

دو راهبرد در جنگ فقر و غنا:

  1. تغییر نظم موجود (جاهلیت یا سلطه) با اقتضائاتش
    پاسخ پیامبر (ص) و امام رضا (ع) به پیشنهاد ابوسفیان و مامون همین بود!
    ما راهبرد را ناقص دنبال می‌کنیم!…
    ۸۶٪مردم عربستان مخالف توافق ابراهیم اما ۸۷٪هم روابط با ایران را مهم نمی‌دانند!
  2. شراکت در قدرت و ثروت درون نظم موجود!
    پیشنهاد برای ما الان پس از تجزیه است نه ایران با همه ظرفیتش!

 

صلح با نظم آمریکایی و جنگ فقر و غنای منطقه/ شروع جنگ فقر و غنای داخلی و ایرانی!!!

استادی که می‌گفت دنبال عدالت در خاورمیانه نباشید/ همزمان گفت: مدیران از طبقه متوسط انتخاب شوند!

می‌پرسیم در روابط بین الملل حرفتان قبول؛ در داخل چه: تقدم با عدالت یا توسعه؟!

گزارش دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه بودجه: بیشترین اثر منفی تحریم بر دهک‌های پایین/ بیشترین نفع برجام در ماههای اجرا برای دهک بالا!

گزارش۲۰۲۰ فوربس از متوسط رشد میلیونرهای ایران در مقایسه با جهان با رشد نزدیک به صفر اقتصادی!

سهم بری‌های عادلانه و حقوق عامه در اقتصاد و… دائم نقض می‌شود!

این همان بغی قارونی در درون است!

شراکت طبقه‌ای با بازار آزاد جهانی، جنگ اقتصادی با طبقات پایین داخلی!

 

انسجام ملی در مقابل تجاوز منفورترین دشمن، فقط با عدالت اجتماعی تثبیت و نهادینه می‌شود /: جعل الله… العدل تنسیقا للقلوب!

 

اگر گوش دادید و حرف حسابی دیدید به صنوف مردم ایران پیشنهادش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *