ما شبیه کدام تاریخیم؟!

نگذاریم ظالمان عالَم ظلم خودشان را به “ضِیم” برسانند…

  • توجه به تجزیه و ترکیب وضعیت های اجتماعی
  • ضیم (ظلم با ننگ) در مختصات علوی و مختصات حسینی:
  • در ماجرای پس از پیامبر(ص) بر حضرت امیر(ع) ضیم تحمیل شد!
  • در ماجرای عاشورا، قبول شهادت برای اباء از ضیم بیان شد!
  • تحمّل ضیم علوی، حفظ اسلام و تحمّل ضیم حسینی پایان اسلام بود!
    (قاعده هایی وجود دارد که جامعه انقلابی باید لحاظ کنند)
  • چرا جمهوری اسلامی با بعضی کشورهای عربی وارد جنگ نمی‌شود ؟

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان
(دهه اول محرم ۱۴۰۴/۴/۶ )

هیئت محبان سیدالشهداء(ع) _ بهبهان

نگاه نظام مند و ترکیبی به جامعه دو سطح دارد:

  1. طرح ترکیبی به حسب نظام ارزش
    مثل نقشه معماری یک مسجد یا پل است!
    کفر و ایمان هر دو نقشه کلی دارند؛ هم طرح تمدنی اسلام هم نقشه خاورمیانه آمریکایی
  2. ساخت اجتماعی هریک از نقشه ها
    اینجا بنّایی آن معماری است؛ آن نظام ارزش اینجا یک ساخت اجتماعی می یابد.
    فرق ساخت اجتماعی با بنّایی مسجد این است که اینجا با اراده انسانها، گروه ها و… مواجه است نه آجر و خشت؛ لذا ممکن است ساخت اجتماعی عین نقشه نشود، مخلوط بدست آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان
(دهه اول محرم ۱۴۰۴/۴/۷ )

هیئت محبان سیدالشهداء(ع) _ بهبهان

حکمت ۳۱ نهج البلاغه :
طرح کلی و نقشه ایمان، کفر، شک و نفاق…

ساخت اجتماعی هریک از نقشه ها
فرق ساخت اجتماعی با بنّایی مسجد این است که اینجا با اراده انسانها، گروه ها و… مواجه است نه آجر و خشت؛ لذا ممکن است ساخت اجتماعی عین نقشه نشود، مخلوط بدست آید.
بین جامعه ساخت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) از این حیث فرق است!

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان
(دهه اول محرم ۱۴۰۴/۴/۷ )

هیئت محبان سیدالشهداء(ع) _ بهبهان

ما شبیه کدام تاریخیم؟!
(جستاری در اسوه گیری و استفاده ابزاری از تاریخ)

روایتی از امام سجاد(ع)، که طبقات
و ساخت اجتماعی معاصر خود را می گوید!
(الخصال: ۳۳۹ ، ۴۳)

رخی تطبیقات و مثالها به شرایط جاری کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان
(محرم ۱۴۰۴ _ بهبهان)

هیئت محبان سیدالشهداء علیه‌السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *